zaterdag 18 augustus 2007

Nederland, het eerste weekend

Zaltbommel, 18/08/2007

Het was een fijne nachtrust. Om zeven uur werd ik wakker van de wekker en besloot om nog maar iets langer te blijven liggen. Zaterdag betekend markt in Zaltbommel, al meer dan 500 jaar wordt er elke zaterdag op dezelfde plaats de markt gehouden. Vreemd als je beseft dat sommige hoofdsteden in de wereld minder dan 100 jaar oud zijn. Een prettige najaarszon verwarmde de binnenstad. Gefascineerd keek ik naar de oude binnenstad. Het is inderdaad waar dat je de schoonheid van een plaats zelf niet meer ziet als je er lang woont. De mooie rijen oude gevels van de Boschstraat gemêleerd met de nieuwe winkels van het heden. De HEMA met zijn beroemde halve rookworst en een brillenwinkel van een bekende winkelketen.
Het lijkt heel erg lang geleden dat ik zelf nog elke zaterdag hier op de markt stond. Veel jongens zijn nog hetzelfde maar een gedeelte is ook al vervangen. Soms door hun kinderen maar ook wel door een nieuwe marktkoopman. De koffie op het terras smaakte mij uitstekend en met Chris, Gijs en Jan werd het ook een aangenaam gesprek. Ik moest er in ieder geval voor zorgen dat ik niet te vroeg ging drinken. Een kort uitstapje naar Veghel maakte dat weer een stuk gemakkelijker.
Om iets over vier kwamen we aan in de kantine van NIVO-SPARTA Zaltbommel. Vandaag zou het de eerste echte test worden voor het eerste elftal. Niet de competitie maar het beker programma werd vandaag gestart. De tegenstander Geldrop/AEK was geen kleintje. Helaas duurde het niet al te lang of het eerste biertje ging naar binnen. De rest laat zich gemakkelijk raden. Vijf uur later had het eerste elftal met 4-1 gewonnen en ik een kleine vijftig handen geschud. Het kijkglas was vol en voldaan liep ik richting de Omhoeken.
Morgen weer vroeg op en voor het eerst wandelen.

Copyright/Disclaimer