vrijdag 2 augustus 2013

Nederland: Goedemorgen Wijhe

Lathum (Jachthaven de Muggenwaard (€ 9,-)


En dat was dan onze eerste nacht samen in de camper! Een zeer vreemde nacht met bovengemiddelde tropische temperaturen en vreemde geluiden. De jeugd uit het dorp wordt door de warmte van de nacht naar de verlossende koelte van de rivier gedreven waar hanig gedrag resulteert in het verleiden van een vrouwtje. Zachtjes schreeuwen en hard lachen, muziek uit een kleine luidspreker, prille liefde in een tropische nacht aan de grens van Overijssel.
Ik slaap slecht! Elk geluid dat door het openstaande raampje naast mijn hoofd naar binnen dringt laat een stil alarm afgaan. Ik droom van rovende Roemeense zigeunerbendes, aanvallen met bedwelmende gassen en leeggeroofde campers. Zodra er zich mens, die zich in mijn ogen verdacht gedraagt, rond de camper scharrelt ben ik achterdochtig. Het zijn die laatste hersenspinsels die ik aan de overval in Marokko heb overgehouden. Ik heb een oncontroleerbare achterdocht die niet gezond of gerechtvaardigd is. De overval in Fez is nog steeds niet vergeten maar ik denk er wel steeds minder aan.
In mijn hoofd analyseer ik de afgelopen dag met een kritisch oog. De fietsen, of minstens een fiets wordt gemist. In de andere campers zien we flitsen gekleurd licht het interieur oplichten als in een ouderwetse disco. Lyka kijkt me met vragende ogen aan. Ik begrijp het, de tv heeft een hoge prioriteit. De beugels zijn al besteld en ik zal volgende week het scherm inbouwen zodat we in ieder geval samen een film kunnen kijken. Later, begin volgend jaar komt er een schotel op het dak zodat we het Nederlandse nieuws in ieder geval kunnen volgen.
De oude koelkast werkt ook slecht, een nieuwe is misschien een optie of we moeten toch maar eens gaan kijken wat een betere optie is. Grote accu’s met een 220 Volt accu of toch een koelkast die speciaal voor mobiele voertuigen ontworpen is. De tijd zal het leren! Een kort onderzoek heeft opgeleverd dat een nieuwe koelkast ongeveer € 900,- zal kosten zonder inbouwen. En dan vraag ik me hardop af: Wat is een koud biertje of wijntje eigenlijk waard wanneer je onderweg bent?
Het ontbijt is een succes, een heerlijk gebakken eitje met ontbijtspek op een bruin bolletje. Ik weet niet wanneer dit zal gaan vervelen maar dan kunnen we altijd overstappen op de omelet, ook een klassieker.

Vanzelfsprekend ligt er een broodje komijnenkaas naast. De koffie is alleen tobben. We hebben geen elektriciteit van buiten dus water koken in een pannentje op het gas is de enige optie. Een Senseo pad in kokend water is niet genoeg om een fatsoenlijk kopje koffie te maken. Daarom schakel ik ook maar weer over op de Nescafé. Die Senseo is een mooi apparaat maar wel voor thuis!
Na het ontbijt gaan we pakken. Dat is een discipline die door ons beiden voor elke verplaatsing moet worden afgewerkt. We moeten goed samenwerken zoals de bemanning op een groot zeilschip. Je kan niets aan een ander of het toeval overlaten en een ieder moet zijn eigen verplichtingen vervullen! Dat is de enige manier om tijd te besparen èn ongelukken te voorkomen. Natuurlijk is het in het begin nog even wennen maar voordat we een week verder zijn weten we beiden precies wat onze taken zijn!
We gaan op weg om van Rini en Sherlyn in Olst afscheid te nemen en ze een goede reis terug naar Thailand te wensen. Maar voordat we weer vertrekken neemt Rini me nog even mee om spullen op te halen om het lek in het boilercompartiment  te dichten. Een flinke m10 bout met een slangenklem moet het doen. Het lek is zo goed als dicht hoewel er af en toe nog wel een druppel water als een traan van afscheid aan de slang ontsnapt. Voor mij is het zo voorlopig goed, een oude krant zal de tranen absorberen en langzaam aan de hitte van de zomerzon weer afstaan.
We gaan op weg naar “Jachthaven de Muggenwaard” in Lathum. Het is niet echt een verre verplaatsing maar een nacht in Wijhe was wel genoeg. We moeten toch rijden omdat we weer boodschappen moeten doen om vanavond en vanmiddag te eten èn we gaan op zoek naar een koelbox. Vooraan in Deventer passeren we een AH en daar werken we meteen het lijstje af wat we denken nodig te hebben voor de lunch.
De lunch van de kipsalade gebruiken we op een kampeerplaats langs de IJssel. Wat een heerlijk uitzicht terwijl we genieten van de kip couscous salade met zoete abrikozen. Ook Lyka voelt zich nu als een vis in het water en ik kan merken dat haar bedenkingen en vooroordelen langzaam oplossen in de zon en het genot van het ervaren van je vrijheid in de camper. Nog even opruimen, en knorren we met gemiddeld 60 Km/U over de dijk langs de IJssel op weg naar onze slaapplaats voor vanavond.
Op weg naar Halford’s in Zutphen rijdt ik de camper helemaal vast in een wandelgebied in het centrum. Achteruit rijden is geen optie dus ik zal een plaats moeten vinden waar ik kan keren met het gevaarte. Lyka kijkt me angstig aan.
‘Blijf maar hier en als er iemand komt zeg maar dat ik een uitweg aan het zoeken ben!’
Verbaasd laat ik haar met de camper alleen achter in het centrum van Zuthpen. Ik doe snel mijn zaken bij Halford’s en wij hebben nu in ieder geval een koelbox die we in de camper 24/7 kunnen laten lopen. Verblijdt met onze aankoop draai ik voorzichtig op een pleintje in het centrum de camper en rijden precies zo terug als we zijn gekomen. Weer een probleem opgelost! Een stukje verder moeten we toch weer opnieuw op zoek naar een winkel want ik lust vanavond best wel een koud biertje. AJAX op de radio in haar eerste wedstrijd op weg naar een vierde kampioenschap op rij. Een Aldi in Zutphen is snel gevonden op de GPS! Maar nog voordat we bij de Aldi zijn zien we een LIDL. En dat is nu juist dè winkel die ik graag een keer had bezocht. Ik hoor er iedereen om me heen lovend over praten. En wij vinden ook precies wat we nodig hebben in de uitgebreide supermarkt, het is zeker geen veredelde Aldi! Hou het maar in het midden tussen de Aldi en de Albert Heijn.
Biertjes en witte wijn, cola light en bruisend bronwater vallen ik de boodschappenkar. We hebben voldoende om tot morgenochtend te overleven. Maar het beste wat we vinden zijn twee goedkope, en toch zware, aluminium koekenpannen. Nu verandert plotseling het menu voor vanavond en we kopen worstjes en aardappeltjes, Griekse salade en een bosbessen kwark toe.

Er is nog een staanplaats vrij aan de jachthaven. In deze wereld is het vaak een zaak van wie het eerst komt wie het eerst maalt. Ik weet van de buurman dat het € 9,- is voor een een nacht maar er komt niemand het geld ophalen. Wat wel fijn is dat we nu een elektriciteit aansluiting hebben. We kunnen de grote koelkast ook laten lopen!

De avond valt en de zon verdwijnt weer langzaam als een vuurrode bal achter de horizon. Het is vandaag op plaatsen 37 graden geweest in Nederland. Het is warm, heel warm maar we hebben toch plezier. Met een fris wit wijntje in de hand zien we het langzaam donker worden. Morgen gaan we weer verder. Het lang op een plaats blijven zonder dat je fietsen tot je beschikking hebt is geen optie.

Nog samen een film, “Enter the Dragon” met “Bruce Lee” uit 1973 op de laptop kijken voordat we gaan slapen. Rond om ons geen horen we de ramen en luiken van de andere campers een voor een sluiten. Gordijnen worden dichtgeschoven en lichten gaan uit. Het is hier rustig, heel rustig. Ik weet zeker dat we vannacht prima zullen slapen. Wat de volgende staanplaats is zoek ik morgen voor het ontbijt wel uit. Welterusten.
Copyright/Disclaimer