woensdag 7 augustus 2013

Nederland: De rustgevende omgeving van de camper

Zaltbommel

Ik lig met mijn e-reader op de lange bank in de camper en onderbreek het lezen om eens goed om me heen te kijken. Ik ben overvallen door een gevoel van gelukzaligheid. Omringt door alleen het hoognodige dat een modern mens nodig denkt te hebben. Nog geen zes vierkante meter per persoon geluk. Een andere omgeving dan de enorme appartementen die vandaag de dag voor starters en bejaarden worden gebouwd. Ver van de consumptie maatschappij met keukens vol met laden, planken en kastjes gevuld met apparatuur en gereedschappen die schitterend in zo’n mooie dure keuken staan maar die weinig nut hebben bij het bereiden van een stoommaaltijd van de Albert Heijn in de magnetron.
Mijn hoofd op een kussen zonder kussensloop, dat zit in de was en we hebben er maar een per hoofdkussen, en “Mont Ventoux” op de ereader. Radio 2 zachtjes op de achtergrond, vergeten plaatjes uit de jaren tachtig. Mijn voeten liggen aan de lage kant, de camper helt wat naar voren zodat er niemand uit bed rolt, om het bloed niet naar mijn hoofd te laten stijgen. Buiten daalt de regen zachtjes neer op deze woensdag. Het kan me niet deren en niets schelen. De kachel brandt! De oude gaskachel geeft langzaam een comfortabele en gemoedelijke warmte af, voor een moment denk ik aan de keuken 45 jaar geleden in mijn geboortehuis aan de Nonnenstraat. Hout en kolen, een petroleumkan aan de linkerzijde om het vuur weer aan te maken wanneer het was gedoofd.
De camper vult zich met de geur van koffie. Ouderwetse koffie, uit zo’n aluminium espresso apparaat voor op het gas. Simpel, doelmatig en milieubewust. Dat kun je van al die senseo’s die dagelijks worden verkocht niet zeggen. De koffie smaakt me prima! Euroshopper 6 schepjes geeft een heerlijke sterke koffie die bijna naar chocolade smaakt zonder bitter te worden. Een belangrijke toevoeging aan de heerlijke beleving van de vrijheid van de camper, ook zònder elektriciteit.

Net na de lunch arriveert de 700 Watt magnetron die wat gemak gaat toevoegen aan het verblijf in de camper. De Koreaanse magnetron valt als een munt in een betaalautomaat op zijn plaats. Hij staat meteen muurvast op zijn plaats! Ik moet alleen wat rubber doppen aanbrengen om de trillingen op te vangen. Da’s echt een gelukje van de bovenste plank voor nog geen € 65,-.

De regen wordt heftiger en ik vindt het eigenlijk niet eens regen. In de tropen, daar heb je regen! Een muur van water die binnen een mum van tijd de straten en wegen blank zet. Dit is meer een vette motregen, maar de regen is vandaag wel welkom. Met mijn zaklantaarn controleer ik de naden van de opbouw van de camper op lekken. Na een kwartier ben ik klaar en ik ben blij dat ik kan zeggen dat ik geen enkele druppel water heb kunnen ontdekken. En dat is toch wel heel belangrijk!
Ik maak tijdens de regenuren een lijst van taken die ik nog moet verrichten om de camper te controleren en helemaal naar mijn zin te maken. Een plankje hier en een oogje daar, en meer van die kleine dingen. Ik vindt het enorm leuk om de camper langzaam te zien veranderen in een  voertuig waar we volgend jaar heel Europa mee gaan doorkruizen. De plannen gaan al van Gibraltar naar de Noordkaap. Een ritje van ruim 10.000 Kilometer! 200 dagen? Alleen het plannen en dromen is al leuk. Ik kan het zelf soms nog niet bevatten dat ik nu de eigenaar ben van deze camper.
Copyright/Disclaimer