woensdag 13 augustus 2008

Singapore, terug naar de basis

Pattaya, 13/08/2008

Daar gaan we dan weer op pad en deze keer naar Singapore om nieuwe onderdelen voor mijn uitrusting te kopen. Het wordt kouder in Nederland en ik ga dit jaar nog wat koudere streken bezoeken. Thermisch ondergoed is dus geboden en waar kan ik dit beter kopen dan bij Adventure 21 in mijn geliefde Singapore? De zes dagen die tot mijn beschikking staan zullen naast deze winkelwoede gevuld worden met uiteenlopende bezigheden.
Maar voordat we daar aan toe komen moet ik eerst terug naar de basis! Met het vooruitzicht dat ik een langere reis, drie maanden, ga maken moet ik eerst weer wennen aan de slaapzalen en stapelbedden van de hostels of jeugdherbergen zoals we ze ook wel eens noemen. De reden is een mix van kosten en sociale contacten. Het is nu eenmaal zo dat je meer mensen ontmoet in een hostel dan in een hotel en een hostel kost normaal maar een fractie van de kosten van een hotel.
Het tweede nieuwtje dat ik ga uitproberen is het Couch Surfen. Een uit Amerika overgewaaid idee dat reizigers en andere sociale beesten bij elkaar moet brengen. Eenvoudig gezegd krijg je via de Couch Surf site een verzoek om iemand of enkele personen te ontmoeten, of je vraagt zelf of er iemand een bed of tijd voor je heeft. Mocht je hierover meer willen weten kijk dan maar hier: Couch Surfing 2.0. Ik heb een afspraak met een meisje in Singapore op vrijdagmiddag. Ik ben erg benieuwd en het is allemaal erg spannend. Zo maar een wildvreemde ontmoeten in een Starbucks in een enorm shopping center in Singapore.
Verder ga ik nog een beetje de toerist spelen. Natuurlijk ga ik de voorbereidingen voor de eerste SingTel Singapore Grand Prix bekijken en een rondje over het circuit lopen voor zover dat mogelijk is natuurlijk.

Er is ook een mooie tentoonstelling over Dinosauriërs in het Singapore Science Center, levensgrote reptielen en een film in het IMAX theater op een enorm scherm. Een mooi uitje als het regent!

Een andere interessante plaats om te bezoeken is het Fort Canning in Singapore. Dit geschiedenis van dit fort gaat terug naar 1823, de tijd van Sir Stamford Raffles.

Deze naam is onverbrekelijk verbonden met Malaya, Singapore en eigenlijk de eilanden van heel zuid-oost Azië.
Een leuke zijstap is dat de ontdekking van de Borobudur op Java aan hem wordt toegeschreven terwijl er geen enkel bewijs is dat hij er daadwerkelijk is geweest. Het is dan ook veel aannemelijker dat een Engelse landmeter het monument heeft ontdekt en toen de ontdekking heeft opgedragen aan Sir Stamford Raffles.
De tussenliggende momenten zullen wel worden gevuld met lange wandelingen door de stad, heerlijke koffie met gebak, Indiase kerries en Chinese wokschotels.
Vanaf morgen dus de eerste indrukken uit deze fantastische wereldstad.
Copyright/Disclaimer