zondag 13 januari 2013

Thailand: Home Sweet Home

Bangkok (93 Building (210)

‘Home Sweet Home’, denk ik wanneer we rond half zeven onze kamer in Bangkok binnen stappen. Twee plastic tassen in de hand, gevuld met het avondeten en een half wit brood voor morgen als ontbijt.

Maar eerst even terug naar Pattaya!

Dat is te ver en te kort! We arriveerden vrijdagavond pas rond kwart over vijf in Pattaya. Dat was dus redelijk laat en we konden weinig meer ondernemen. Zelf snelde ik weg terwijl Lyka de laptop opende en Facebook weer haar diepste geheimen toevertrouwde. Het was gezellig op de markt en op de terugweg was er ook nog tijd voor een biertje bij de Boxing Roo. Maar dat was het dan ook meteen! Een hap gebakken rijst en de vrijdag zat er op.
Hoewel we plannen hadden gemaakt voor de zaterdag is er overdag weinig van terecht gekomen. Mijn kleine kater van het bier van gisteren bleef maar doorzeuren en Lyka was allang blij als we vanavond een visje gingen eten bij haar favoriete restaurant.
En zo kabbelde de dag verder in het oneindig niets doen. Lezen en sodawater drinken! Totdat we eindelijk op pad konden voor het avondeten. De vis en bijgerechten waren voortreffelijk zei het niet dat de saus in vier weken tijd 100% en de asperges met garnalen 30% duurder waren geworden. En die domme buitenlanders blijven maar hardop zeggen dat Thailand zo goedkoop is! De Thai begrijpen ècht wel wat ze zeggen.
Op de terugweg kwamen we langs de “Areca Lodge” waar Winas nog steeds de scepter zwaait. Ook daar vielen we op een paar barkrukken neer om wat te drinken. De manager - waarschijnlijk een westerling - heeft het hier wel goed begrepen! De prijzen van het bier zijn naar beneden bijgesteld met gevolg dat de bar en het terras barstensvol zit met tevreden klanten. Een laatste biertje bij de “Diana Dragon” met een paar oude vrienden en de avond was alweer voorbij.
Vandaag hebben we sowieso niets kunnen doen want om een uur of twee moesten we alweer richting Bangkok.
Op het busstation in Pattaya was het onderwerp van ons gesprek dan ook: ‘Is het het wel waard om voor een avond de hele reis naar Pattaya te maken?’
De conclusie: ‘Nee dus!’
Volgend weekend blijven we lekker in Bangkok. We besparen ruim € 20,- aan reiskosten en daar kunnen we lekker van gaan eten.
De tassen eten komen op tafel en we genieten van de Thaise schotels die we langs de straat hebben gekocht. Voor € 7,- is het een maaltijd voor de goden. Een koud biertje erbij om het af te leren. Nu nog even wat lezen en dan snel naar bed. Morgen week twee van de cursus!