donderdag 10 januari 2013

Thailand: Een week in Bangkok

Bangkok (93 Building (210)

Het is alweer donderdag en onze eerste week in Bangkok zit er op. Het is allemaal zonder noemenswaardige problemen gegaan. Lyka is super gemotiveerd en het lijkt er op dat ze er steeds meer plezier in krijgt. Bij het opstaan heeft ze nog wel wat hulp nodig maar sommige mensen zijn nu eenmaal zo. Je hebt dag- en nachtmensen.
Haar sociale vaardigheden worden ook steeds beter! Om iets over negen uur staan er twee Thaise klasgenoten - die in hetzelfde gebouw slapen - voor de deur en na een vluchtige kus op mijn voorhoofd is ze weg. Ze laat me verbaasd achter. Ik neem plaats achter mijn laptop en probeer een verhaal te schrijven. Het wordt moeilijker! Er is geen sleur maar er gebeurt ook niet ècht veel. Schrijven over niets is een vaardigheid die een journalist voor een roddelblad tot in de puntjes beheerst, maar het is niets voor mij.
Ik loop door het nieuws op de website van de telegraaf en verbaas me steeds weer over de vreemde berichten. Misschien moet ik me maar weer met de politiek in Nederland gaan bezighouden. Elke dag een opzienbarend bericht ontleden en een boeren oplossing aandragen. Positieve kritiek op het veranderde Nederland. Pogen een andere positieve richting in te slaan die weinig geld kost. Ik wil geen kant kiezen maar Nederland gewoon helpen om weer het Nederland te worden zoals ik me het herinner uit mijn jeugd!
Voor de lunch hebben we afgesproken bij Lyka’s school. Ik haal mijn meisje op en dan gaan we naar de Tesco Lotus. We moeten ook nog wat boodschappen doen en dat kunnen we dan mooi combineren. Thais voedsel voor twee personen inclusief een blikje cola: 135 baht (€ 3,75)! En de kwaliteit en de hygiëne is ook van een hoge kwaliteit. Tijdens het eten komen we tot de beslissing om morgen maar naar Pattaya te gaan. De eerste week is erg goed verlopen en een beetje vertier - vakantie - hebben we wel verdiend!
Nadat we de boodschappen gaan we weer naar de kamer voor de verplichte middagrust. Rust? Dat kan je wel vergeten! Lyka haalt meteen de schoolboeken tevoorschijn en begint op de iPad de Nederlandse woorden te vertalen. Ze wil niet zinloos papegaaien maar begrijpen wat ze zegt. Dat ik iets dat ik alleen maar kan aanmoedigen. Helaas heeft de vertaalmodule het niet altijd bij het rechte eind. Dus ik moet het wel nog even nakijken. Goed Nederlands spreken is de volgende stap op weg naar een Nederlands paspoort. Ze is niet te houden en ze wil zelfs niet slapen. Er moet iets mis met haar zijn? Zo gemotiveerd heb ik haar nog nooit gezien.
Voor het avondeten wordt ik door Lyka op pad gestuurd om wat te gaan halen.
Ze heeft het druk met haar lesboeken en vraagt: ‘Als ik het boek onder mijn hoofdkussen leg. Gaat de leerstof dan in mijn hoofd?’
Zonder te lachen antwoord ik: ‘Ik heb wel eens gelezen dat het werkt!’
Opnieuw Thais voedsel. Heerlijke kousenband in een rode Thaise kerrie en gemengde groenten, witte rijst een een gebraden kipfilet. We sluiten af met een brownie, zo’n koekje met voldoende calorieën om de dag door te komen. Morgen is de laatste dag van de week en gaan we op vakantie naar Pattaya.


Nog even dit als start van mijn politieke commentaren op de samenleving, vandaag in de Telegraaf gelezen:

Passagier overgiet buschauffeur met benzine

AMSTERDAM -
De politie heeft bewakingsbeelden vrijgegeven van een doorgedraaide passagier die vorig jaar een buschauffeur in Amsterdam overgoot met benzine. De man loopt nog steeds vrij rond.
Het incident stamt van donderdag 5 juli. Die ochtend stapt even voor half elf bij de Burgemeester Eliasstraat in Amsterdam-West de dader een bus van lijn 80 in. De man heeft een jerrycan bij zich en zegt pech te hebben met zijn auto. Hij eist dat de chauffeur hem gratis twee haltes meeneemt. Als de chauffeur hem uitlegt dat hij net als de rest van de passagiers gewoon dient te betalen, wordt de man boos en dreigt hij de chauffeur te overgieten met benzine.
Terwijl de man doorloopt naar achteren, doet de chauffeur een noodoproep aan de politie. Hij weigert vervolgens verder te rijden. Daarop rent de man naar de chauffeur toe, spuugt hem in zijn gezicht en giet de inhoud van de jerrycan over hem heen. Hij vlucht de bus uit, de met benzine doordrenkte chauffeur doodsbang achterlatend. Volgens de politie vreesde die voor zijn leven, bang als hij was om vlam te vatten.
De vrijgegeven foto’s zijn gemaakt bij het tankstation in de buurt waar de dader de brandstof heeft gehaald. Getuigen die hem herkennen of die meer informatie hebben wordt met klem opgeroepen zich te melden.


Met mijn beperkte kennis van de wet betekend dit toch dat de openbare aanklager poging tot doodslag kan eisen. Voor poging tot ‘normale’ doodslag kan dus maximaal 10 jaar gevangenisstraf worden opgelegd.

Een vonk was genoeg geweest om de arme buschauffeur naar een andere wereld te helpen? Waarschijnlijk is zijn psychische schade niet vast te stellen maar ik kan u verzekeren dat het niet in zijn koude kleren is gaan zitten!

Eis: 240 uur taakstraf?
Copyright/Disclaimer