woensdag 28 november 2012

Maleisië: De laatste dag in Malacca

Malacca (Hallmark Hotel (325)

Het is alweer onze laatste dag in Malacca en tevens ook onze laatste rustdag tijdens deze trip. Opgelucht omdat we het paspoort alweer in ons bezit hebben en blij met de nieuwe D600 maken we ons niet al te druk op deze laatste dag. We hebben nog een dag of tien te gaan voordat we weer in ons vertrouwde Thailand zijn, dus de vuile was heeft de hoogste prioriteit. De plaatsen die we vanaf morgen gaan bezoeken zijn me onbekend en dat heeft voordelen en nadelen. Het is spannend omdat het onbekend is maar we moeten ook naar alles zoeken. We zijn elke keer maar enkele nachten op dezelfde plaats dus het is belangrijk dat alle kleding in onze rugzakken schoon is voordat we Malacca verlaten!
De tijden veranderen en alles gaat er op vooruit, ook hier in Maleisië. Een hele welkome verbetering is de opkomst van “Maytag” wasserettes. Mooie, goede wasmachines en wasdrogers die een uitkomst voor de rugzakartiesten is. Het is de eerste keer dat ik er een zie, hier in Malacca, maar ik weet zeker dat er veel meer zullen komen overal in Maleisië. Met plastic tassen vol met vuile was, en de Kobo ereader, gaan we op pad.
Het is heerlijk relaxed om zo te zitten. Lekker lezen en af en toe opkijken of de wasmachine nog niet klaar is. Overladen naar de wasdroger en nog een stukje lezen. De was is schoner, ruikt beter en kan er weer een paar dagen tegen.
Na de was gaan we weer naar het winkelcentrum om koffie te drinken terwijl Lyka zich verdiept in allerlei prullaria en goedkoop Chinees plastic. Ik probeer wat meer van mijn camera te weten te komen maar de eerste indrukken zijn niet al te best! De D600 is meer gecompliceerd dan de D700 of in ieder geval heel anders. Schakelars zitten niet meer op de vertrouwde plaats waar ik ze verwacht en ook mijn favoriete instellingen lijken op deze nieuwe camera verdwenen. Ik zal nog wel heel wat tijd nodig hebben om deze machine onder de knie te krijgen! Ik schiet hele series testfoto’s, niet voor de creatieve kant maar voor kleur, schaduw, belichting en meer zaken die ik moet leren kennen om da camera snel en nauwkeurig onder alle omstandigheden in te stellen.
We nemen afscheid van Bob Teng in het Discovery Café en eten opnieuw tegenover het hotel. Niets bijzonders, gewoon recht voor zijn raap Chinees eten. Het is lekker en goedkoop!
Vaarwel Malacca voor een jaar, morgen gaan we verder naar Johor Bahru! In een jaar kan er heel veel gebeuren, ik hoop iedereen volgend jaar in oktober weer gelukkig en gezond hier aan te treffen, want er kan ik een jaar heel veel gebeuren!
Copyright/Disclaimer