zondag 4 maart 2012

Singapore: Treinen en bussen

Geylang, Amrise Hotel (209)

Vandaag was ik lui! Ook deze op één na laatste dag in Singapore bloedde langzaam leeg zoals de dagen in Malacca. Na bijna vijf weken onderweg in vreemde hotels vonden we het samen genoeg en waren klaar om weer naar Thailand te gaan. Al onze opdrachten waren vervult en er was weinig meer te zien.
Lyka kon maar niet genoeg krijgen van Bejuweled en ik zocht in de Lonely Planet of we misschien nog wat konden gaan bezoeken vandaag. Uiteindelijk kwam ik bij het Kong Meng San Phor Kark See Monastery uit. Jaren geleden had ik het bezocht in combinatie met een wandeling in de natuur, als ik me goed herinner. Ik liet Lyka wat foto's via Google zien en ze was meteen enthousiast. Een broodje MacDonald's en dan verder met de MRT naar Ang Mo Kio. Snel overstappen en dan nog een ritje met de bus.

De tempel, en klooster, was nog precies zoals ik me herinnerde. Dit bezoek herinnerde me er ook aan hoezeer de Chinezen uit het zuid-oosten met elkaar verbonden zijn gebleven. De beelden op mijn netvlies herinnerde me aan de nog niet zolang geleden reis naar Macau en Hong Kong. En ook aan mijn bezoek samen met Tettje van Malsen aan Taiwan. Overal in Azië zijn de Chinezen trots op hun afkomst en lijken hun tempels op elkaar! Met als enige uitzondering Thailand, daar zijn ze vergeten waar hun voorouders vandaan zijn gekomen en is de Chinese taal meestal in de vergetelijkheid geraakt.
Mooi plaatjes van een levende tempel! Een dodenwake aan de achterkant van het complex.

Een vreemde toren met urnen vol met as waar voor meer dan tienduizend dollar een plaatsje in de eeuwigheid is gekocht.
Een strikt vegetarisch restaurant waar oude mensen op deze Zondag genieten van de lunch.
Een blikje frisdrank voor € 0,80 op een terras tussen twee schoolgebouwen.

Het is een blijft een mooie plaats die je eigenlijk niet mag missen als je in Singapore bent.

Op de terugweg kozen we er voor om te lunchen in een klein foodcourt naast het Ang Mo Kio busstation. En dat was ongelofelijk lekker voor de ruim twee Euro die ik moest afrekenen. Pork rib soup met noedels er in!

Onder het eten begon Lyka over het Imax theater en een film over vliegende dinosauriërs die er nu werd gepresenteerd.
'Elk idee was OK!', op een luie Zondag als vandaag.
We kozen voor een ritje met de MRT en deze keer met de lange omweg via de Woodlands naar Jurong East. Een mooie rit die je voor weinig geld het andere Singapore laat zien. Een groen eiland waar alles en werkelijk ook alles goed gepland is. Eenmaal in Jurong East aangekomen moest ik eerst eens even goed om me heen kijken. Wat was het hier veranderd! Maar toen ik eenmaal weer kijk had op waar we waren liepen we rechtstreeks naar het Science Centre met het bijbehorende Imax Theatre.

Helaas was de film al een twintig minuten aan de gang en de volgende vertoning was pas over vier en een half uur. Een beetje teveel van het goede!
En het was al diep in de middag dus gingen we maar voor de verandering met bus 51 terug naar het hotel. Dat zou ook een lange rit worden van het oosten naar het westen van Singapore. Opnieuw met een heel ander beeld van deze bruisende wereldstad. Een uur en drie kwartier later stapten we zo goed als voor de deur van ons hotel uit. De dag zat er op. De regen dreigde ook weer en af en toe kon ik een spat water op mijn gezicht voelen.
We gingen dus niet te ver weg! Direct naast het hotel vielen we op een paar plastic stoelen neer en bestelden de mee. En gelukkig hadden ze die met een heerlijke combinatie van inktvis, garnalen en stukjes vis. Morgen nog één dagje en dan zit het er weer op in Singapore.
Copyright/Disclaimer