zondag 21 november 2010

Thailand: Loi Kratong

Pattaya (Boxing Roo)

Nu kwam ik vroeger al tijd tekort maar sinds Lyka is gearriveerd heb ik het weer twee keer zo druk als eerst. Maar ik heb ook veel plezier met mijn nieuwe vriendin! Ten eerste werk ik nu bijna elke ochtend aan mijn boek en ‘s middags gaan we soms samen wat doen. Natuurlijk zijn er de wandelingen en deze week zijn we er ook weer met de motor op uit geweest. Slechts 125 Km want we reden de regen tegemoet en moesten dus halverwege omkeren. IK zag nog twee mooie oudjes langs de weg.

Het grappige is dat deze motoren zonder kenteken rondrijden omdat ze geen papieren hebben. Dat kan gewoon in Thailand! Geen verzekering, geen wegenbelasting en geen kenteken. Alleen wanneer de politie ze aanhoud moet je een donatie voor het jaarlijkse politiefeest doen.
Het was nog geen avond en dus zochten we nog maar even een plaatselijke attractie op. Buddha Hill en het uitkijkpunt bij de prins admiraal waar je een prachtig uitzicht hebt over de baai van Pattaya.

Vandaag was het dus “Loi Kratong”, het mooiste en kleurrijkste festival van Thailand. Helaas werd het vandaag ook weer duidelijk dat het minder gaat met het toerisme. Ik kan me andere jaren herinneren dat bijna elke meid in de honderden barren verkleed waren. Dit jaar waren ze op twee handen te tellen. De prijs van het huren van een kostuum en een bezoek aan de kapper kan wel oplopen tot 2000 Baht. En in deze dunne tijden is dat een onverantwoorde uitgave voor veel meisjes.

Kees, Roxanne, JR, Lyka en ikzelf trokken er na de avondmaaltijd op uit en dan moet ik toch wel zeggen dat het druk was op de boulevard. De meiden kochten allebei een kratong en lieten die te water. Na de ceremonie moest er nog even een bezoek worden gemaakt aan de enorme kerstboom die bij het Central Shopping Center staat.

Nu waren wij aan de beurt en we vielen bij “The Meetingpoint” binnen en daar was het dus wel heel rustig. Een paar biertjes en nog een afzakkertje bij “Luck Bar 1” en deze mooie avond zat er voor ons ook weer op.

Van Thailand 2010
Copyright/Disclaimer