zondag 14 november 2010

Thailand: Een plezierige verandering

Pattaya (Boxing Roo)

Afgelopen week heb ik dan eindelijk kennis gemaakt met het zusje van Roxanne, de vrouw van Kees Brouwer. Het was best vreemd om na een aantal jaren weer met iemand samen te zijn. Gelukkig was de periode van onwennigheid al snel voorbij. Wat meteen opviel was de onafhankelijkheid van Lyka. Dat is voor een Filippijnse vanzelfsprekend, bij een Thaise kan dat nog wel eens ontbreken.
Ook emotioneel zitten de katholieke meisjes heel anders in elkaar dan de boeddhistische Thaise tegenpolen. Na een paar dagen van veel praten en met elkaar plezier maken gingen we zaterdag met de motor op pad. Dat is één van de zaken waaraan Lyka zal moeten wennen, ik ga nu eenmaal graag met de motor op pad.

Een kleine honderd kilometer lag er voor onze wielen en dat is een mooie afstand om te beginnen. Normaal streven we ernaar om een tweehonderdvijftig tot driehonderd kilometer per dag af te leggen maar je moet ergens beginnen. We stopten op het schema van de lange ritten, we dronken een koffie langs de weg en aten wat in het midden van niets. Maar wat het allerbelangrijkste was dat ze heel geïnteresseerd was in wat ze allemaal zag. Waar een Thaise achterop meteen in slaap zou zijn gevallen bleef Lyka maar vragen en ik natuurlijk zo goed mogelijk uitleggen. Een prettige verrassing was een tempel, Wat Huai Yai, ergens in de achtertuin van Pattaya. De tempel was zelfs voor mij een openbaring omdat ik veel dingen zag die mij ook vreemd waren in Thailand.

Zoals dit altaar waar een god of een beschermende demon die vanuit het water oprijst. Wanneer er iemand is die dit kan verklaren dan hoor ik dit graag van jullie?

Heerlijk spelen met het zonlicht en (on)bekende voorwerpen.

Het was een mooie en leuke dag samen. Volgende week hebben we Loi Kratong en dan zal ik weer een stukje met foto’s plaatsen. O ja, het gaat prima met mijn boek! Ik ben bijna op de helft en dus zeker op schema.
Copyright/Disclaimer