vrijdag 8 maart 2013

Thailand: Hier zakt mijn broek helemaal van af!

Nadat we alle vereiste documenten voor een aanvraag voor een MVV-visum verzameld hebben. Inclusief het diploma "Inburgering in het buitenland" krijg ik de volgende email van de IND.


Geachte heer Kuijntjes,

Bedankt voor uw reactie.
Om te beginnen wil ik u erop wijzen dat contact via email niet gebruikelijk is. Mijn collega's in Amsterdam hebben u daarin juist voorgelicht. De reden dat ik contact met de ambassade heb opgenomen, is gelegen in het feit dat u op de Nederlandse ambassade heeft aangegeven dat u de IND op de hoogte heeft gesteld van uw verblijf in Thailand en dat de correspondentie tussen u en de IND ook aan u in het buitenland gericht zou worden. Aangezien ik daarover niets kon terugvinden in onze systemen, heb ik contact gezocht met de ambassade, die u vervolgens weer heeft gecontacteerd.

Het contact tussen u en mij zal via briefwisseling verlopen, zoals gebruikelijk is. De correspondentie zal gericht worden aan uw woonadres in Nederland. Ik heb uit uw mail begrepen dat u een contactpersoon in Nederland heeft die kan zorgdragen dat de inhoud van mijn brieven bij u bekend wordt gemaakt.

Ik merk op dat het zeer ongebruikelijk is dat hangende een aanvraag de referent zich in het buitenland bevindt. Op die manier loopt u namelijk de kans dat u gegevens, die ik noodzakelijk acht voor de beoordeling van de aanvraag, niet of niet op tijd kunt bemachtigen, aangezien veel documenten in persoon bij de Nederlandse autoriteiten aangevraagd dan wel afgehaald moeten worden. Ik wijs u erop dat het geheel voor uw eigen risico komt indien u bepaalde gegevens niet of te laat bemachtigd en opstuurt naar de IND. Het was zinvoller geweest om pas een aanvraag in te dienen op het moment dat u zich in Nederland bevindt en betrokkene in haar land van herkomst, maar goed, u heeft die keuze gemaakt en dat staat u natuurlijk vrij.
Ik wil u er echter dringend op wijzen dat ik geen rekening kan houden met de omstandigheid dat u zich in Thailand bevindt. De procedure zoals die doorlopen moet worden, alsmede de beoordeling van de aanvraag, zal plaatsvinden zoals normaliter gebruikelijk is. Dat betekent ook dat u de door mij gevraagde gegevens via de voorgeschreven route moet opsturen zodat de gegevens door de IND kunnen worden ingescand in Almelo waarna ze vervolgens in het systeem kunnen worden verwerkt. U zult derhalve begrijpen dat het daarom geen enkele zin heeft om kopieën van documenten via de email naar mij toe te sturen, aangezien ik geen mogelijkheden heb om de per email toegestuurde documenten in te scannen en te registreren in het systeem.

Voor wat betreft de reeds op de Nederlandse ambassade in Thailand overgelegde gegevens en bescheiden. Enkele van de gegevens die op de Nederlandse ambassade zijn overgelegd, dienen ook in kopie te worden overgelegd aan de IND omdat wij een separate toets en beoordeling doen. Voorts is uit het aanvraagformulier gebleken dat enkele documenten te oud zijn en opnieuw in Nederland aangevraagd moeten worden. Dit betreffen onder andere inkomensgegevens en uittreksels van de GBA.

Ik zal aan uw woonadres in Nederland een brief sturen met daarin alle nog te overleggen documenten en gegevens. In die brief staat ook het bedrag dat u aan leges moet betalen, het bankrekeningnummer alsmede de betalingskenmerken die u nodig heeft voor de betaling van de leges. De betaling van de leges alsmede het overleggen van de door mij gevraagde gegevens dienen uiterlijk binnen drie weken na dagtekening van mijn brief door de IND te zijn ontvangen. E.e.a. staat in mijn brief die ik u zal toesturen nader uitgelegd.

Naar verwachting zal ik de brief eind van deze middag klaar hebben en opsturen. Naar verwachting zal de brief morgen of begin volgende week bezorgd worden op uw woonadres.

Ik wens u alvast een fijn weekend.

Vriendelijke groet,

Ik heb de naam maar weg gelaten maar ik begrijp nu meteen dat mijn vrouw niet welkom is. Wat nu? Zal ik mijn plaats in Nederland opgeven voor een Somaliër, een Irakees, een criminele Roemeen of toch maar doorvechten? Het doet me pijn! Ik heb tijdens mijn dienstplicht moeilijke momenten doorgemaakt die voor anderen emotioneel verstorend waren. Ik heb nooit gebruik gemaakt van enige sociale voorzieningen als het over werk ging. En nu is mijn vrouw niet welkom? Joop, wat heb je ons aangedaan? Ruud, zo had je het toch niet bedoeld? En Rita, gaat het goed bij de weight watchers? Ik ben hier dood en doodziek van!

Dit was brandhout, goedenavond!

8 opmerkingen:

  1. Jielus , blijf rustig en heb vooral ontzettend veel geduld , dan komt het allemaal goed ,zeker weten !! Sterkte , voor jullie beiden .

    Rene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Jiel & Lyka,

    Al lang niet meer gereageerd of gemailed, maar ik volg je blog toch nog wél hoor.

    Wat betreft bovenstaande e-mail/brief, dit is gewoon een standaardbrief dit de bureaucraten daar in Nederland/waar ook, de wereld insturen. Dit moet je helemaal niét persoonlijk nemen en dit heeft helemaal niks te maken met of jij & Lyka nu wel of niet welkom zijn in Nederland. Het mannetje dat deze mail gestuurd heeft, zit achter zijn bureau en volgt gewoon de procedure die hij van zijn meerdere moét volgen. Wellicht vindt hij het ook onzin.

    Volg gewoon de procedures. Doe wat ze graag willen zien of horen, hoe onzinnig ook. Hou nauwkeurig alle correspondentie bij. Wees zelf pro-actief, bel ze zelf op vanuit Thailand/Maleisië (véél beter dan e-mailen) en wees bereid om, als het écht nodig is, zelf naar Nederland te vliegen en dat mannetje op zijn bureau te confronteren. Meestal is het aanbod van een confronatie al genoeg (daar hebben ze een grondige hekel aan, heb ik zelf ervaren).

    Uiteindelijk komt het wel goed en krijg je dat papiertje voor Lyka. Ze zullen het je zeker niet cadeau geven, maar uiteindelijk komt het wel goed als je volhardt en begrijpt dat die mannetjes met de stempels ook maar mensen zijn met een gezin en een hypotheek die moeten doen wat hun chef hen opdraagt, hoe onzinnig ook.

    Laat je vooral niet ontmoedigen door deze, toegegeven, zeer kut standaard e-mail. Wij duimen voor je hier in België. Hier ben je alvast welkom.

    Kris

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Jiel & Lyka,

    Al lang niet meer gereageerd of gemailed, maar ik volg je blog toch nog wél hoor.

    Wat betreft bovenstaande e-mail/brief, dit is gewoon een standaardbrief dit de bureaucraten daar in Nederland/waar ook, de wereld insturen. Dit moet je helemaal niét persoonlijk nemen en dit heeft helemaal niks te maken met of jij & Lyka nu wel of niet welkom zijn in Nederland. Het mannetje dat deze mail gestuurd heeft, zit achter zijn bureau en volgt gewoon de procedure die hij van zijn meerdere moét volgen. Wellicht vindt hij het ook onzin.

    Volg gewoon de procedures. Doe wat ze graag willen zien of horen, hoe onzinnig ook. Hou nauwkeurig alle correspondentie bij. Wees zelf pro-actief, bel ze zelf op vanuit Thailand/Maleisië (véél beter dan e-mailen) en wees bereid om, als het écht nodig is, zelf naar Nederland te vliegen en dat mannetje op zijn bureau te confronteren. Meestal is het aanbod van een confronatie al genoeg (daar hebben ze een grondige hekel aan, heb ik zelf ervaren).

    Uiteindelijk komt het wel goed en krijg je dat papiertje voor Lyka. Ze zullen het je zeker niet cadeau geven, maar uiteindelijk komt het wel goed als je volhardt en begrijpt dat die mannetjes met de stempels ook maar mensen zijn met een gezin en een hypotheek die moeten doen wat hun chef hen opdraagt, hoe onzinnig ook.

    Laat je vooral niet ontmoedigen door deze, toegegeven, zeer kut standaard e-mail. Wij duimen voor je hier in België. Hier ben je alvast welkom.

    Kris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed van je te horen. Neem eens contact met me op via email? Ik wil je komende zomer graag bezoeken.

      Verwijderen
  4. Hi Jiel,Alles komt goed jonge.Als jij gewoon doet wat hun vragen,dit is een soort machtspelletje.Zie het als dat je hier je rijbewijs wilt verlengen,je word als een klein kind weggestuurd omdat je nog een kopie mist hahaha.Kalm blijven zorg dat je alles op tijd verzendt.En overal kopieen van maken,kun je altijd nog een klacht indienen bij de ombudsman.Maar zover zal het niet komen,dat weet ik zeker.Groetjes Arno.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De IND, makkelijker kunnen ze het niet maken, wel moeilijker. Is jullie werkelijk om een uitreksel GBA gevraagd in begin 2013, terwijl al sinds midden 2012 op de website, brochure en formulieren stond dat een GBA uitreksel niet meer nodig was. De IND heeft namelijk tienduizenden euro's gestoken in een nieuwe systeem (INDiGO -ze hebben graag dat je weggaat...) waarmee meer geautomatiseerd werdt. Zo kunnen ze in diverse systemenen van andere overheidsinstanties kijken: UWV, Belastingdienst, Gemeente (GBA) en daarmee werdt zo'n uitreksel overbodig. Eigenlijk is zelfs het toesturen van loonstroken onzinnig nu ze alles zo zelf kunnen inzien maar zoveel papier uit het amtenarendieet halen gaat ze tot op de dag van vandaag nog te ver... Ook ik kreeg er mee te maken in 2012, werdt mij om een GBA gevraagd, ik vroeg waarom daar de IND zelf sinds enkele maanden aangaf dit niet meer nodig te hebben. Het antwoord "ja, dat klopt maar dan moet ik apart inloggen en het is alemaal nog nieuw" -3-4 maanden met nieuwe procedures werken, dat is natuurlijk heel kort..- "als u mij het uitreksel opstuurt kan ik makkelijker een besluit nemen". Dus toen ook maar opgestuurt... Nu nog lopen er ambtenaren bij IND, ambassades etc. rond die tientallen maanden achter de laatste regels en procedures aanlopen. Triest natuurlijk.

    Wat betreft de verwerkingtijds van MVV: tegenwoordig heet dat TEV, Toegang en Verblijf, ze regels zijn weer wat veranderd zodat je nu geen advies meer kan aanvragen maar de referent en vreemdeling allebeid een direct aanvraag kunnen opstarten en men meteen na positief besluit verblijfsrecht krijgt, vlak na aankomst ligt er dan ook meteen een verblijfspasje klaar! De MVV gaat de IND over, daar mogen ze 3 maanden over doen. Een visum gaat via de ambassade (tenzij die er niet uitkomt), die kunnen dus zelf een besluit nemen, komen minder ambtenaren aan te pas, dat is dus een kwestie van dagen en volgens EU afspraken mogen ze er normaal gesproken ook maar 15 dagen over doen (op te rekken naar 30 dagen of 60 dagen in bijzondere gevallen). Zoals je op buitenlandsepartner.nl wel kunt lezen kent de IND veel willekeur: sommige krijgen na 3 dagen resultaat, andere na 3 weken, 2 maanden, de volle 3 maanden of later... First in First Out? Ze hebben daar gewoon een rad van onFortuin staan.

    De hele inburgering buitenland slaat als een tang op een varken, inburgeren doe je in Nederland, niet vanuit een boekje. Ik moest mijn Thaise schatje eerst uitleggen wat besnijdenis was, en nog wel meer vragen waren haar vreemd of deden onze wenkbrauwen fronzen... Om te huilen. De onhoud van de KNS is nu ook niet bepaald gericht op een uitgebreid spectrum aan immigranten... veel verder dan Marokko lijkt men niet te komen.. Terwijl zo'n drie kwart van de gezinsmigranten trekt in bij een autochtoon.. Welkom in Nederland? Laat me niet lachen. Triest dat men iedere immigrant als potentieel risico en kansarm iemand ziet... Veel succes in Nederland in iedergeval, je wilt slechts samen zijn met je liefje en dat zit je niet te wachten op al dat wantrouwen, dure verplichtingen en papieren monsters. Als je samen gelukkig bent, de staat niet tot last bent (hand op houden), waarom dan zo moeilijk doen? Het is gewoon sneu. Maar wij doorzetters komen er wel, geniet van elkaar, het reizen, lach en heb plezier. Veel geluk samen! Terzijndertijd je schatje laten naturaliseren en dan heb je nooit meer met die rare instanties te maken.
    - Rob

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Rob, gelukkig is het voor ons allemaal goed gekomen. Er is nog veel onrecht voor Nederlanders met een buitenlandse partner. Mijn vrouw zit nu in het traject voor een Nederlands paspoort en dan is alle ellende voorbij. Mocht dat niet lukken dan vertrek ik over enkele jaren en om alleen nog terug naar Nederland wanneer het echt nodig is. Is alles met jouw Thaise partner goed gekomen? Je kan me altijd een privé bericht sturen wanneer je daar behoefte aan hebt!

      Verwijderen
    2. Hallo Jiel, ik geef je groot gelijk. Ook wij zijn nog volop bezig, mijn vriendin ls bijna klaar met Nederlands leren op NT2 niveau: dat is op taal niveau B1, iets hoger dan de Inburgering op A2, ben je wel meteen van nog meer betutteling af waarmee zoals al die stereotypes (KNS) waarin je kunt zien hoe de overheid denkt dat dé buitenlander over Nederland denkt. Maxima zei het goed: dé Nederlander of Nederlandse cultuur bestaat niet. Als je niets van een land weet dan zijn al die stereotypes waarbij men in een paar zinnen een heel volk en cultuur wil samenvatten misschien een beetje handig, maar vervolgens ervaar je in de praktijk zoveel uitzonderingen dat je met wat goede wil ook alle do's en don't, gebruiken etc. leert samen met je Nederlandse partner. Wij zijn beide rond de dertig dus we zullen niet snel onze verhuisdozen pakken en verschepen naar elders. Eind 2015 kunnen we dan de Nederlandse nationaliteit aanvragen dan hoeven we ons geen zorgen te maken om nog meer regeltjes van politic die hopen te scoren met streng beleid omtrent immigratie (leg iemand maar eens het verschil uit tussen asiel en gezinsmigratie, dat die regels ook voor auchtonen/Nederlanders gelden en al met al het een heel duur grapje is en de oveheid weinig vetrouwen in zelfstandigheid heeft). Het belangrijkste is dat je elkaar hebt maar dankzij de overheid duurde het allemaal wel langer en met meer kosten. Beetje jammer is dat er ook klasseverschillen zijn, Maxima (prima dame hoor) kreeg nog voordat ze hier kwam wonen de Nederlandse nationaliteit. Inburgering hoefde toen nog net niet... Wat had WIm Lex en de politiek gedaan als men Max ook 3 jaar had laten wachten, naar de ambassade stuurde voor het taalexamen, 2-3 maanden wachten op de IND, starre communicatie met de IND etc? Misschien dat Mark nog eens een leuke dame (of jongen?) tegen komt in het verre buitenland, ik gun hem dat wel en alle rompslomp er om heen zonder VIP traject... :)

      Verwijderen

Copyright/Disclaimer

Gratis eboek downloaden/lezen?