zaterdag 16 maart 2013

Thailand: Dag 24 van het lange wachten


Pattaya (Doughy's GH (14)

Gisterenavond laat Thaise tijd zijn de documenten met de email aangekomen. Wat me het eerste opvalt is dat het dus 6 dagen duurt voordat de brief zich vanuit Den Bosch naar Zaltbommel is verplaatst. Een email zou hier zeker op zijn plaats zijn! Er kan dan direct actie worden ondernomen en kostbare tijd worden gewonnen.
Ten tweede staat de officiële periode voor de reactie op drie weken! Je bent dus al een derde van de tijd kwijt voordat je bent begonnen! Maar verder, ook de betaling van de leges dient binnen drie weken na dagtekening op de rekening van de IND in Rijswijk te staan. De IND geeft aan dat het verwerken van de leges een week in beslag neemt, m.a.w., je moet binnen een week betalen want anders wordt je aanvraag niet in behandeling genomen.

Dan begint de brief in een ambtelijke toon met woorden en stellingen die een doorgewinterde advocaat van zijn propos zou brengen. Met mijn weinige ervaring op dit gebied ontleed ik het vijf pagina’s lange document in vijftien taken die ik moet verrichten.
Vijftien verschillende taken die meestal inhouden dat ik bewijzen in de vorm van documenten moet verzamelen om de aanvraag van de MVV te ondersteunen. Gelukkig mogen dit kopien zijn zodat ik de documenten in het pdf-formaat naar Nederland kan emaillen.
Sommige van die documenten zijn te begrijpen maar bij enkele van de gevraagde bewijzen/documenten haal ik toch wel een wenkbrauw op.

Bijvoorbeeld meteen de eerste taak: Ik moet aantonen dat mijn vrouw een visum voor een bestendig verblijf in Thailand heeft!
‘Dat is toch vanzelfsprekend!’
Een medewerker van de Nederlandse ambassade in Bangkok heeft voordat mijn Filipijnse vrouw het “basisexamen inburgering in het buitenland” ging afleggen haar paspoort en visum gecontroleerd. Zonder dat non immigrant “O” visum zouden ze haar niet tot het examen hebben toegelaten! Dat zou in een perfecte wereld toch een teken moeten zijn dat ze over het juiste visum voor een bestendig verblijf beschikt?

De rest gaat over mijn inkomen en de manier waarop dat tot stand komt. Helaas ben ik een bijzonder persoon met een erg gecompliceerde samengestelde stroom van inkomsten. Ik heb er alle vertrouwen in dat het uiteindelijk allemaal wel goed komen want ik heb de meeste documenten op mijn laptop staan. Er is helaas vorig jaar een hele doos met documenten verloren gegaan waardoor er gaten in de aaneengesloten kalender vallen. En dat bezorgt me hoofdpijn!

De betaling is de deur uit! We hebben nog bijna twee weken om alles bij elkaar te zoeken. We houden goede hoop dat het allemaal voor 23 april - nog ruim vijf weken - tot een positief advies komt!
Copyright/Disclaimer