woensdag 8 april 2009

Nederland, met terugwerkende kracht

Pattaya, 08 april 2009

Na ruim twee jaar ga ik afscheid nemen van mijn Garmin GPS60CSx. Ik heb er al die tijd veel plezier van gehad en hij was altijd een welkome reisgenoot. Het is niet dat deze GPS niet meer aan de verwachtingen voldoet maar het is meer omdat er steeds wat nieuws aan de elektronische horizon verschijnt.
Ik heb al een andere gekocht, namelijk een Garmin Oregon 400t. Deze week komt hij aan in Zaltbommel en over twee weken kan ik er meteen mee aan de slag. Een week later gaat hij mee naar Schotland waar de eerste echte test zal plaatsvinden.
Er zijn ook een paar nieuwe programma’s voor de Apple opgedoken die ik in de toekomst wil gaan gebruiken. Één van die programma’s is om foto’s te Geotaggen. Dit betekend dat je de door je GPS opgeslagen track naast de foto’s legt en zo wordt er in elke foto exact aangegeven waar hij is genomen. Nu wil ik dat gaan toepassen op al mijn foto’s met terugwerkende kracht en dat wordt een hels karwij. Ongeveer negenduizend foto’s moeten worden behandeld met deze software. Natuurlijk is dat een leuke klus voor de lange winteravonden.
Het andere programma is on-line en daar wil enkele van mijn oude tracks als wandelingen gaan opslaan. En daar gaan we opnieuw! Een kleine vijfhonderd bestanden heb ik in de laatste twee jaar tijdens het reizen bij elkaar gespaard. Daar zitten natuurlijk ook bestanden tussen die niet zo belangrijk zijn maar ze moeten allemaal één voor één worden bekeken en verwerkt. Ook leuk als je onderweg bent en de regen komt met bakken uit de hemel.
Natuurlijk doe ik dit helemaal gratis maar niet voor niets. Het enige doel is dat de foto’s op Picasa voortaan de plaats aangeven waar ik ze heb genomen. Vanaf vandaag worden alle foto’s natuurlijk automatisch verwerkt. Zo heb ik ‘s avonds ook eens een keer wat anders te doen dan in de kroeg te zitten.
Morgen ga ik weer op pad en ik heb voldoende te doen de komende twee weken. Welterusten en tot morgen.

Garmin Oregon 400t
Copyright/Disclaimer