woensdag 10 december 2003

Australië, de laatste loodjes

Sydney, 10/12/2003

Ik wist niet goed hoe ik aan dit hoofdstuk moet beginnen. Dat is dan ook de reden waarom het zo lang heeft geduurd voordat dit laatste hoofdstuk op mijn weblog staat.

Ik was blij en verdrietig nadat ik de mensen van mijn tour naar het noorden vaarwel had gezegd. De afspraak met enkele van hen voor die avond was slechts een pleister op de wonde. Eenzaam slenterde ik door de straten van Perth die avond. Ik at eenzaam en alleen in een Chinees restaurant en ging later op zoek naar mijn vrienden. We hadden een afspraak in the "Brass Monkey", ze waren een half uur te laat. Even speelde de gedachte door mijn hoofd dat ze me zouden laten zitten. Uiteindelijk werd het een leuke avond, alleen jammer dat we in een bar kwamen met live muziek. De muziek stond een beetje te hard, elke vraag werd beantwoord met een knik. Ik had problemen om het gesprek te volgen, ik ben namelijk een beetje doof aan het worden. Ik was moe en wilde het niet te laat maken. Opnieuw een moeilijk afscheid. En ik was echt niet blij. Ik had een afspraak gemaakt met Vicky om haar op de luchthaven te ontmoeten en samen naar Sydney te vliegen de volgende dag. Maar dat was niet wat mij dwars zat.
Een vriendin van mij, uit Pattaya, waar ik tientallen malen mee uit eten was geweest ging trouwen in Perth. Haar moeder en een goede vriendin van ons waren overgekomen om de ceremonie bij te wonen. Ik was uitgenodigd om ze te ontmoeten en een kopje koffie met ze te gaan drinken. Ik was echter niet uitgenodigd op de bruiloft. Dit deed pijn, heel veel pijn. Is dit dan de ware Thai achter de glimlach, vroeg ik mijzelf af? Ik wist het niet. Nachten had ik liggen te denken over het waarom. Een vriend die 4000 kilometer van huis is zou ik op mijn bruiloft uitnodigen!
Dat was dus niet gebeurd en ik had dan uiteindelijk ook mijn ticket van Perth naar Sydney geboekt. Maar toen ik dat eenmaal bekend had gemaakt werd ik plotseling via via wel uitgenodigd. Zouden ze hebben geweten dat ik mijn geld niet terug kreeg als ik een nieuw ticket bestelde? Ik weet het niet. Weer een vriend verloren, maar één waar ik niet om zal treuren.
De vlucht verliep even goed als op de heenweg en binnen een paar uur stond ik weer in Sydney waar het weer goed was op dat moment. Blij om mijn familie nog een paar dagen te zien en mijn reis te evalueren. Mijn laatste dagen bracht ik door met eten en slapen. Natuurlijk deed ik ook wat inkopen in de stad. De tijd was te kort en binnen een paar dagen nam ik afscheid om vijf uur s'morgens op de eerste trein naar de luchthaven te stappen. Een gewone vlucht terug met weinig bijzonderheden. Singapore Airlines, degelijk en goed.

Alweer een mooie reis achter de rug. Waarheen de volgende keer? Dat was de vraag die in mijn hoofd speelde. Meer dan 8200 kilometer afgelegd in Australië. Erg veel maar echt de moeite waard.
Copyright/Disclaimer