zaterdag 10 december 2016

Spanje: Een onverwachte parel

Santes Crues (op de parkeerplaats)

Het is fris in de camper wanneer ik om acht uur de gordijnen open. Het is binnen een kleine zestien graden en de kachel is uit. Het laatste gas is opgebrand en de fles moet nu dus leeg zijn. Hoewel de kachel uit is produceert de gaspit nog een klein blauw/geel vlammetje zodat ik wel aan mijn eerste kop koffie kan beginnen. Nog voordat de mocca-maker het kokende water door de koffiepad het geprest dooft het kleine vlammetje. Gelukkig hebben een kleine (reserve)gasfles aan boord zodat we het niet zonder koffie hoeven te doen vanochtend.
Na de drukke dag van gisteren, en de goede nachtrust van afgelopen nacht, staan we vandaag voor een redelijk rustige dag. Alles aan boord is weer schoon en vanaf vandaag kijk ik elke ochtend of er geen condensatie onder het bed is ontstaan. Na het ontbijt gaan we eerst naar de Lidl om wat eten voor het weekend in te slaan, daarna vullen we de gastank weer tot de nok vol en trekken de bergen in. We hebben nog twee routes uit het WOMO-boekje van Oost-Spanje voor de wielen voordat we verder afzakken naar het zuiden. Helaas kunnen we niet zonder een bezoek aan een camping om de drie dagen maar campings als die van de afgelopen nacht zullen we vanaf dit moment steeds vaker tegenkomen. En dat maakt me niet blij!
Na een kort bezoek aan de Lidl en de Repsol voor GPL rijden we weer het binnenland in. Ik heb nog steeds moeite om de fascinatie van mensen voor het strand te begrijpen. Een paar dagen is oké maar enkele weken of maanden op dezelfde plaats op een camping aan zee staan wordt al snel een verveling voor mij.
‘Ieder zijn ding’, zeg ik dan maar.
Untitled
Onze eerste halte voor vandaag is een kort bezoek aan een eeuwenoud Romeins Aquaduct. Net buiten Tarragona ligt de “Pont Del Diable”. Een schitterend Aquaduct dat door de Romeinen tweeduizend jaar geleden is gebouwd als watervoorziening voor de grote Romeinse stad “Tarraco" (Tarragona) aan de kust. Die Romeinen waren zo dom nog niet! Vergeleken bij de Oosterse architecten en bouwmeesters waren die Romeinen tweeduizend jaar geleden al een aardig stukje verder. Het is maar een korte wandeling van de parkeerplaats naar het aquaduct maar toch zit het me niet lekker. Voor mij is dit typisch zo’n parkeerplaats waar de criminelen snel kunnen toeslaan en snel weer via de snelwegen kunnen wegkomen. De kostbare elektronica gaat in de kluis als extra beveiliging. Ik voel me dan ook weer opgelucht wanneer we na een half uur weer terug bij de camper zijn. Geef mij maar de rust van de afgelegen en toeristenarme bergen.
Untitled
We volgen de WOMO-route en rond half drie rijden we de enorme, en helemaal verlaten, parkeerplaats van “Santes Crues” op. De eerste minuten ben ik onder de indruk èn verbaasd over de omvang van deze parkeerplaats. Dàn moet hier toch wel iets moois te zien zijn? Ik sla het routeboekje er op na en er wordt gesproken over een klooster. Nu is dat niet uitzonderlijk in deze omgeving want die hebben we er al een paar gezien. Ook de foto’s in het boekje wekken niet genoeg nieuwsgierigheid in me op om meteen op pad te gaan.
Nadat ik de camper op orde heb gebracht en het een en ander heb opgeruimd vraag ik voorzichtig aan Lyka of ze zin heeft om mee te gaan naar het dorp. Niet veel later gaat alles voor de tweede keer vandaag in de kluis en sjokken wij met behulp van de handheld Garmin richting het klooster. Tijdens de wandeling wordt het al een stuk duidelijker. Het klooster is gebouwd op een eiland in een riviertje. Water was in het verre verleden een goede verdediging, zeker in combinatie met een dikke hoge muur. Van verre straalt het klooster ontzag uit!
Untitled Untitled
Met elke stap die we dichterbij komen realiseer ik me dat we op weg zijn naar iets bijzonders. Het ene klooster heeft misschien de naam maar dit klooster heeft de schoonheid en doet zeker niet onder voor haar bekende zusters. De onder de eerste poort door en we worden opgevangen door lokale verkopers die een kleine markt hebben opgezet. Verschillende soorten kaas en worst gaan naar binnen, het rode wijntje sla ik maar af, en ik zie dat we de hoop wekken dat we wat gaan kopen. Voor een moment overleg ik in het Nederlands met Lyka, verbaasde gezichten kijken van Lyka naar mij en weer terug, want we zijn er nog niet helemaal uit. De koelkast van de camper puilt uit met voedsel! We zullen op de terugweg de verkopers helaas teleur moeten stellen.
Untitled
Untitled

Na de tweede poort komen we in het gedeelte waar de monniken vroeger woonden en werkten. We zijn ècht onder de indruk en blij dat we de moeite hebben genomen om in de late middagzon deze wandeling te gaan maken. De schoonheid gecombineerd met de rust op het plein maken elke stap van ons in “het klooster van Santes Crues” bijzonder.
Untitled
Er staat ergens halverwege een deur open en die leid ons naar een kleine binnenplaats. De waterput waar honderden jaren land de monniken uit dronken en zich uit wasten is voor de veiligheid afgedekt maar het geheel straalt reinheid en vroomheid uit.
Untitled
We gaan weer verder op onze ontdekkingstocht en bij de ingang van het oude klooster hebben we geen enkele twijfel of we wel òf niet naar binnen zullen gaan. De negen euro voor twee personen is goed besteed aan deze parel van middeleeuwse architectuur, beter gezegd: “Een onverwachte parel”.
Untitled UntitledUntitled
Untitled
Untitled UntitledUntitled
We krijgen een engelstalige brochure over het klooster mee en Lyka krijgt de rol als gids toebedeeld. Dan heb ik het ook een keer rustig en kan me meer op het fotograferen toeleggen en genieten van wat mijn ogen me bieden. Als eerste komen in het “Klooster” terecht, een open plaats die de verschillende galerijen met elkaar verbind.
Untitled
Via de keuken en de opgang naar de slaapvertrekken voor de koninklijke edelen gaan we weer naar buiten.
Untitled Untitled UntitledUntitled
Achter in de tuin zijn de oudste gedeelten van het klooster bewaard gebleven. Hier is ook de begraafplaats van het eeuwenoude klooster waar de monniken aan het einde van hun vruchtbare goddelijke leven ten ruste werden gelegd. Sober, met zeer weinig tastbare herinneringen, die staan binnen op weg naar de kerk en zijn alleen voorbestemd voor de hogere rangen van het klooster.
Untitled Untitled
Op een bovenverdieping op weg naar de kerk zijn de slaapzalen voor de monniken. Er is geen spoor van verwarming te bekennen. Wij hebben het erg koud en in het verleden zal dat ècht niet veel beter zijn geweest. Een monnikenleven was hier vijfhonderd jaar geleden zeker geen pretje!
UntitledUntitledUntitledUntitled Untitled Untitled
De oude afdek(graf)stenen zijn schitterend en geven een goed beeld over de rijkdom en betekenis van de hogere geestelijken die hier de scepter zwaaiden.
Untitled
Vanzelfsprekend is de kerk het hoogtepunt en centrum van het klooster. Stenen zetels onder de laatste rustplaatsen van hun voorgangers in de gang op weg naar de kerk. In gedachten zie ik de monniken daar tweehonderd jaar geleden zitten terwijl ze in het latijn gregoriaanse liederen ten gehore brengen als lof aan de hogere macht die ze beschermt en voor ze zorgt.
UntitledUntitled Untitled
Untitled
Untitled Untitled UntitledUntitled Untitled
In de kerk zijn het Jezus en zijn moeder Maria die het hoogst zingen, goud en eeuwenoude houten beelden. Je wordt zelf stil van de stilte. Een kinderschreeuw verscheurt mijn gedachten. Zijn moeder sleurt hem mee naar buiten. Het Christelijke geloof is aan het afkalven terwijl een donkere indoctrine met de dag sterker wordt en uit angst in heel Europa wordt getolereerd. Een nieuwe beeldenstorm is aanstaande!
Untitled

De enorme eiken deuren die als dubbele ingang voor het publiek naar de kerk dienen krijgen een extra vermelding. Om de enorme omvang zowel als de om de schoonheid en werkmanschap die er in zit. “Even een deur afhangen”, krijgt hier wel een hèèl bijzondere betekenis!
Untitled Untitled Untitled
Dik een uur later verlaten we voldaan en blij het klooster. Het was “Een onverwachte parel”. Het was een van die dingen die het reizen zo mooi maken. Het onverwachte, het schone, de stilte, de architectuur en de religieuze kunst! Wat is reizen toch mooi!
UntitledUntitled
Ietsjes later dan gewend komt het eten op tafel. Een vrije interpretatie van de mediterrane keuken. Verse chorizo worstjes in ratatouille op een bedje van pasta. De parmezaanse kaas is Italiaans maar het smaakt er alleen maar beter om. Wat hebben we weer een mooie dag achter de rug! Nog wat tv en dan naar bed.

vrijdag 9 december 2016

Spanje: Vochtproblemen

Roda de Bara (Camping Arc de Bara)

Untitled
Het is alweer campingdag en we zijn vandaag erg laat. Na slechts 23 kilometer rijden we al een camping op. Boodschappen hebben we vandaag niet nodig, we duiken in het vriesvak, en we hebben hèèl vèèl te doen vandaag. Het allerbelangrijkste voor vandaag is de grote stapel wasgoed in het toilet/doucheruimte. Terwijl Lyka het bed van de molton, laken, kussenslopen en dekbedovertrek ontdoet loop ik al met de eerste mand vuile/gedragen kleding richting het washok. De machine vullen met wasgoed, niet te vol, temperatuur kiezen, een wasmunt er in, prijs vier euro inclusief wasmiddel, en draaien maar. De eerste lading is in behandeling.
Terug bij de camper slaat me de angst op mijn hart. Tijdens het afnemen van het bed heeft Lyka schimmel onder het matras is de alkoof ontdekt. Met mijn hoofdlamp op mijn voorhoofd klim ik in de alkoof om de schade en problemen op te nemen. Een snelle blik met als voorlopige conclusie dat het geen lekkage kan zijn.
Ik slenter nog een keer naar de receptie voor een wasmunt en nog een droogmunt. Onderweg pieker ik over het vocht in de alkoof. Dat vocht kan onmogelijk van regen zijn! De laatste regen die we hebben gezien is bijna twee weken geleden. In mijn korte broek en overhemd met korte mouwen trek ik heel wat bekijks. Het is een Spaanse vakantieweek en de camping is goed gevuld met Spanjaarden gekleed in dikke trainingsbroeken, sweaters en jassen. Ik heb geen oog voor die vreemde blikken want het nieuwe probleem moet worden opgelost, en wel zo snel mogelijk.
Het beddengoed wordt heet gewassen met de hoop dat de schimmel weinig of geen sporen achterlaat. Direct na mijn terugkeer uit het washok ga ik weer op onderzoek uit. Voordat ik de schimmel ga opruimen en schoonmaken is het vinden van de oorzaak belangrijk. Ik volg het spoor vocht en tref op de plastic bekleding van de alkoof water aan. Vooral achter een kussen en onder een deken is het vochtig.
Er is maar een verklaring mogelijk! Door het koude weer in de bergen is er op de plastic bekleding water gecondenseerd. Is dat een probleem òf is de isolatie van zeven en twintig jaar geleden gewoon niet goed genoeg? Wat het antwoord ook mag zijn, ventileren en stoken lijkt voor nu de oplossing. Het matras wordt voor nu omhoog getrokken, de schimmel verwijdert en het vocht zo goed mogelijk weggenomen. Ventileren maar en de kachel aan!
Untitled
Buiten branden de barbecue’s en vloeit de wijn rijkelijk. Kinderen en honden rennen rond de camper. Deze drukte hebben we nog niet meegemaakt en we zijn blij dat we dit maar een dag hoeven door te maken. Geef ons maar de rust van een afgelegen parkeerplaats in een klein dorp of een verlaten boulevard in een verlaten vakantiedorp. Wij schuiven aan tafel voor Gyros met rijst en een bonenschotel. Niet wat we gewend zijn maar het smaakt verrassend goed na deze bewogen middag.
Na de maaltijd gaat de tv aan en we kijken weer enkele afleveringen van “American Crime”. De serie wordt alleen maar beter! Mijn gedachten zitten echter ook boven in de koof. Voordat we naar bed gaan inspecteer ik nog een keer de alkoof op vocht. Het is er kurkdroog! In pieker me suf over hoe ik dat nu moet gaan oplossen. Dat het opgelost moet worden is zeker, dat het snel opgelost wordt is wenselijk. Van schimmel kun je heel erg ziek worden!

donderdag 8 december 2016

Spanje: Montserrat

Cubelles (aan de boulevard)

Ik heb de hele nacht liggen piekeren over deze slaapplaats. Hij voldoet aan alle eisen waar de criminelen van smullen.

1. Afgelegen
2. Snelle aan en afvoerwegen
3. Verlicht

Ik weet nog steeds niet of we er goed aan hebben gedaan om hier te overnachten. Het kwam mijn nachtrust in ieder geval niet ten goede want bij elke scheet van een veldmuis was ik wakker. Uiteindelijk zal ik dat gevoel wel kwijt moeten raken want elke avond op een camping is zeker geen optie!
Untitled
Het is en blijft heerlijk weer in Spanje, zonnig maar fris. Zodra de zon boven de berg verschijnt loop ik even naar buiten om de benen te strekken en een foto te maken van het half verlichte standbeeld. Het is alsof het hoofd gloeit als van een heilige. En dat heilige is de hoofdmoot voor ons vandaag.
We gaan voor ons doen erg vroeg op weg! We gaan namelijk naar “Het klooster van Montserrat” en dan moet je er vroeg bij zijn! Het ontbijt wordt ook wat sneller dan gewoonlijk genuttigd en al voor negen uur rijden we weg van onze slaapplaats.

Veel mensen grossieren in deze mooie staanplaatsen. Ze plaatsen de coördinaten op het internet. Weer anderen verzamelen die coördinaten en maken enorme pakketten met mooie plaatsen om de nacht door te brengen. Met als het nare gevolg dat mooie plekjes worden overspoeld met campers voor de nacht.
Niet elke eigenaar van een camper heeft een groen hart dus deze mooie plekjes worden na overlast van vervuilers voor campers ontoegankelijk verklaard. Dat is nu precies de reden waarom ik wel ongeveer aangeef waar we hebben overnacht maar geen coördinaten en bijzonderheden vermeld. Wij staan ook graag “wild” maar geven zeker geen overlast

Untitled
We rijden via de B-111, de BP-1101 en de BP-1103 als het ware om de berg heen die als een monoliet uit het Catalaanse landschap omhoog rijst. Het is een schitterende weg die langzaam omhoog klimt. Aan de schaduwzijde van de berg is er weer rijp op het gras en de weg heeft plekken die verraderlijk glad kunnen zijn. Hoe mooi het ook is het blijft opletten!
Untitled
Om half tien rijden we door de slagboom van “Het klooster van Montserrat” naar binnen. Vanaf nu moet er voor alles worden betaald. “Het klooster van Montserrat” wordt geleid als een bedrijf. Geld verdienen zoals de katholieke kerk al eeuwen heeft gedaan over de rug van de volgelingen. Hoewel er ongetwijfeld veel geld naar het onderhoud van het klosster gaat heb ik toch nog een beetje wantrouwen bij de bedragen die hier dagelijks worden geïnd! Zoals mijn grootmoeder altijd zei: “De dominee vreet over mijn rug geen vette paling!” De wolken hangen nog in het dal als teken dat het de afgelopen nacht erg koud is geweest.
Untitled
Voordat we het klooster zelf gaan bezoeken genieten we eerst van een koffie op het terras. In de zon èn uit de wind is het genieten! € 2,85 voor twee koffie? Dat brengt toch een glimlach op je gezicht? Dat ik me niet al te best heb voorbereid op ons bezoek aan het klooster is al snel duidelijk! Het blijkt vandaag weer een of andere (nationale òf lokale) feestdag te zijn.
Untitled
Ik de kathedraal zijn er vandaag aaneengesloten missen die een bezoek aan de zwarte Madonna onmogelijk maken. Ik besluit om dit maar niet aan Lyka te vertellen om haar een teleurstelling te besparen. Misschien gaan we hier op de terugweg nog wel even langs?
Untitled
Untitled
UntitledUntitledUntitledUntitled Untitled Untitled
Je hoeft geen gelovige te zijn om de kunst van de spirituele wereld, inclusief de islam, te waarderen. Het geloof in een hogere macht heeft de mens en met name de kunstenaars en architecten over de hele wereld tot ongekende hoogten getild. Ook in deze in termen van leeftijd moderne kathedraal is het smullen van alle praal en pracht.
Untitled
De laatste foto van Montserrat is voor mij persoonlijk een bijzondere!
Ons  bezoek aan dit Spaanse heiligdom zit er op! Ik beloof Lyka plechtig dat we hier ooit nog een keer zullen terugkeren. Op de terugweg naar de camper valt het me op hoe druk het is geworden. Er rijden veel auto’s de berg op en neer op zoek naar een parkeerplaats. Bij de betaalautomaat krijg ik bijna een hartstilstand! Nadat ik mijn parkeerkaart heb ingevoerd verschijnt er een bedrag op het kleine LCD scherm: € 52,50. € 52,50? Dat kan toch niet kloppen? De sleutels van de camper worden aan Lyka overhandigd en ik loop opnieuw de berg op om een parkeerwachter te zoeken om te vragen wat ik moet doen. Die parkeerwachters staan natuurlijk op de hoogste parkeerplaats met elkaar te kletsen terwijl er een dozijn auto’s op zoek zijn naar een plekje. Spaanse nonchalance? Met de parkeerkaart in de hand stap ik op de in gele hesjes gestoken ambtenaren van het klooster af.
Nog voordat ik mijn vraag heb gesteld krijg ik al een antwoord: ‘Down you pay manual!’
Ik moet even nadenken en de opmerking op me laten inwerken. Maar dan valt het kwartje! Deze beambten zijn natuurlijk gewend aan bestuurders van campers die in paniek komen melden dat de prijs voor het parkeren niet klopt en veel te hoog is.
Ik laat de camper rustig in zijn eerste versnelling op de compressie de steile helling aflopen en onder aan de afdaling bij een loketje, bemand door een bijzonder chagrijnige vrouw, overhandig ik mijn parkeerkaart met de gepaste € 6,50. Dat was het, geen bonnetje of glimlach. De slagboom opent zich en wij hebben het terrein van “Het klooster van Montserrat” weer verlaten. Na het bezoek aan het klooster dalen we af naar het dal en zijn verbaasd over de hele lange file die bergopwaarts staat te wachten! Bij de slagboom is het, nadat het maximale aantal voertuigen is bereikt, één voertuig er uit dàn één voertuig er weer in.
Untitled
Als verrassing heb ik nog voor Lyka een rondleiding bij een van de bekendste Spaanse Champagne huizen. De rit richting “Codoníu” is gewoonweg schitterend maar voor ons zitten de bergen er nu voor een tijdje op. We gaan weer even richting de kust. Aangekomen op de parkeerplaats van het beroemde wijnhuis ruik ik meteen onraad. De parkeerplaats is leeg en misschien hadden we hier wel de nacht willen doorbrengen. Maar ook hier is de feestdag belangrijk en de laatste rondleiding van de dag is net afgelopen. We mogen nog even wat foto’s maken maar we mogen niet te ver naar binnen.
Untitled
En dan gaan we weer naar de kust, naar “de warmte”, naar de zon. Met een beetje geluk èn een beetje slim kijken belandden we in aan de boulevard in “Cubelles”. Na enkele weken wordt je wel slim met het zoeken naar mooie plekjes op de kaart van de GPS. Deze plaats is wel uitzonderlijk mooi!
Untitled Untitled
Het is zo rustig op de boulevard dat we de camper niet eens op slot doen om te genieten van de zon en enkele foto’s van de mooie omgeving te schieten. Ik rust wat uit en ontspan me. Het rijden gaat je tenslotte niet in je koude kleren zitten. Een koel blikje cider en de warme zon op je gezicht.
Untitled Untitled
Zelfs wanneer de zon haast is ondergegaan en het buiten fris begint te worden blijf ik vanachter het raam naar de zonsondergang kijken. Het is èn blijft een schitterend gezicht.
Untitled
Om deze mooie dag te laten eindigen eten we onze favoriete avondmaaltijd. Saté met friet en sla. We drinken een biertje en een wijntje, en de avond wordt afgesloten met enkele afleveringen van “American Crime”. Ik moet eerlijk toegeven dat deze serie zeer actueel is en de menselijke kanten van een misdaad schitterend blootleggen. Een absolute aanrader!
Copyright/Disclaimer