dinsdag 23 april 2019

België: De abdij van Villers en Waterloo

2019-04-23_115241headblogw Begijnendijk (Vissendijk), dinsdag 23 april 2019

In de korte ,periode dat ik op deze ochtend alleen in de leefruimte van de camper zit neem ik een belangrijk besluit!
Stevig ontbijt
Vandaag eten we het laatste restje “Luncheon Meat” met witte bonen in tomatensaus, gebakken eieren en volkorenbrood. Een ontbijt voor kampioenen die een lange dag voor de boeg hebben.
In de directe omgeving van de camping zijn twee belangrijke bezienswaardigheden. Hoewel we er voor elke bezienswaardigheid oorspronkelijk een dag voor hadden gereserveerd gaan we nu bekijken of we beide attracties op een dag kunnen doen.
Lyka is binnen druk met het huishouden bezig en ik laat de motor warm draaien. Tot mijn grote schrik blijft het lampje van de dynamo weer felrood branden. Onze camper heeft er al langer last van en steeds heft het probleem zichzelf na een tijdje weer op. Maar zal dat nu ook gebeuren? Met een vreemd gevoel vanbinnen besluit ik om toch maar weer eens onder de motorkap te kijken. De nieuwe dynamo is het zeker niet dus het moet aan de bedrading liggen, een slechte massa misschien? Een kabelbreuk is natuurlijk het slechtste wat me kan overkomen! Maar ja, wat wil je in een camper van bijna dertig jaar oud? Ik neem wat stekkers los en schuif ze weer op dezelfde plaats. Tot mijn grote verbazing, èn tot grote opluchting, ziet Lyka op het dashboard dat het rode lampje nu uit is. Ik zet de motor af en start opnieuw. Nu gaat het lampje uit zoals ze zou moeten doen. Weer een probleem opgelost! Nadat de camper in gereedheid is gebracht rollen we langzaam de   camping af. Het was de moeite waard en de volgende douchebeurt is weer in Zaltbommel.
Abdij van VillersMaquette Abdij van VillersOude bijbel
Omdat we nog wat boodschappen moeten doen zijn we pas om half twaalf bij de ruïnes van de “Abdij van Villers”. Op afstand zien ze er al heel indrukwekkend uit! Nadat we € 18,- entree hebben betaald gaan we door de oude bakkerij van de abdij via een brug naar de ommuurde ruïnes.
Abdij van Villers Abdij van VillersAbdij van Villers Abdij van VillersAbdij van Villers Abdij van Villers Abdij van VillersAbdij van Villers Abdij van Villers Abdij van VillersAbdij van Villers Abdij van VillersAbdij van Villers
Het is heel moeilijk om de “Abdij van Villers” die in 1146 werd gesticht, als dochterabdij van Clairvaux te beschrijven. Hier was men al aan het bouwen nog voordat er aan de bouw van de “Notre Dame” in Parijs was begonnen!
Varkensrollade salade
Na een wandeling van bijna anderhalf uur hebben we het wel gezien en nu blijkt ook dat we het goed hebben ingeschat voor vandaag! We lunchen op een steenworp van de volgende attractie voor vandaag. Een salade met een fantasie dressing en zelf gebakken varkensrollade gaat er prima in. Om eerlijk te zijn smaakt alles beter wanneer we met de camper onderweg zijn.

Napoleon Bonaparte

Na onze religieuze attractie zijn we nu bij een historische attractie. “Mémorial 1815” is het museum gewijd aan de wereld veranderende “Slag om Waterloo” op 18 juni 1815.
2019-04-23_143409flickr 2019-04-23_143319flickr2019-04-23_143456flickr 2019-04-23_143624flickr 2019-04-23_151101flickrDe hoed van Napoleon
Een schitterend museum, entree € 16,- p.p., verteld het verhaal van de dag die Europa voorgoed veranderde. Een hele mooie korte 3D film maakt het verhaal zo levendig dat het lijkt dat je er zelf bij bent geweest.
Panorama Waterloo Het monster EuropaOorlogstrommels Panorama WaterlooPanorama Waterloo
Op weg naar het enorme panorama, 110 meter land en 12 meter hoog, bedenk ik dat er nu een modernere “Slag om Waterloo” plaatsvind. Alleen nemen deze keer de elkaar bestrijdende grootmachten Frankrijk en Duitsland het samen op tegen de rest van Europa. De “Federale Staat” staat nog in de steigers terwijl Groot-Brittanië al op de oorlogstrommels slaat.
Monument 1815 Waterloo
In plaats van de 41 meter hoge heuvel met daarop het monument te beklimmen lopen we er maar omheen. Ik durf het nog niet aan om mijn steeds beter aanvoelende knie aan deze beproeving bloot te stellen.
Het was al met al een heerlijke dag en we besluiten om rustig aan nog een paar kilometer richting huis te gaan. Vanavond of morgenochtend zoek ik wel naar een passende wandeling!
Mooi plaatsje voor de nacht
Wegens bouwwerkzaamheden aan de wegen rond Leuven komen we onverwacht op een parkeerplaats in “Begijnendijk” terecht. Door Lyka gevonden in een app op de iPhone. Het is een schitterende grote lege parkeerplaats. Wat we daar aantreffen is ongelofelijk!
Groot, groter, grootst!
Een dertien meter lange Amerikaanse camper met daarachter op een aanhangwagen een Bentley.
Snacktime voor ons 7 jarig jubileum Een toast op ons 7 jarig jubileumZeven jaar getrouwd
Zodra we ons plekje hebben ingenomen komt de fles Italiaanse bubbelwijn op tafel! Samen met heerlijk snacks gaan we vieren dat we vandaag precies zeven jaar getrouwd zijn.