donderdag 3 december 2009

Nepal, een verloren tempel

Kathmandu (Hotel Marshyangdi), donderdag 3 december 2009

Nog twee dagen te gaan in Nepal. Mijn hoest wordt alleen maar erger door de enorme hoeveelheid stof en andere producten uit de sterk vervuilde lucht van Kathmandu en het wordt elke avond kouder. Ik ben nog niet aan het einde van mijn lijstje van plaatsen die ik graag wil bezoeken. Ik weet ook dat ik niet aan het einde van de lijst zal komen en er is eigenlijk nog maar één plaats die ik wil gaan bezoeken.

De Swayambhunath tempel in Kathmandu had ik op de tweede dag in Nepal vanuit de bus gezien. Een druk op de knop van mijn GPS had de locatie van de ingang vastgelegd en ik had me voorgenomen om die tempel in de laatste week te gaan bezoeken.

Helaas had ik de zaak niet nader onderzocht! De tempel bleek meerdere ingangen te hebben de de ingang die ik op mijn GPS had vastgelegd was het verste van mijn hotel. Het gevolg was dat ik een prijs met de taxichauffeur afsprak die twee keer zo hoog was dan normaal. Achteraf vond ik dat het teveel betaalde een fooi was voor de rit naar Bakthapur die ik eerder deze week had afgezegd.

Achteraf gezien kan ik deze tempel niet eens aanbevelen. Het is veel van alles wat ik al eerder heb gezien. Het meest teleurstellende is echter de rommelmarkt met goedkope souvenirs die je op de top aantreft. Het is bijna onmogelijk om een fatsoenlijke foto te maken zonder dat de koopwaar er op staat. De stevige entreeprijs blijkt dan ook na de laatste tien treden weggegooid geld. Minder dan uur later sta ik weer onderaan de heuvel. Een Duits meisje vergezeld me te voet terug naar Thamel.
Onderweg steek ik een brug over die me voor het eerst confronteert met de stank die overal in India aanwezig moet zijn. Het rivierbed van de rivier, die in het droge seizoen is gereduceerd tot een stroompje, is één grote vuilnishoop! Wanneer het smeltwater van de Himalaya’s over een paar maanden weer langskomt zal al deze rotzooi langzaam naar India drijven. Ik bedenk me dat op dit gebied hier ook nog wel het één en ander veranderd kan worden.

Psychologisch gezien zit mijn reis er nu op. Vanmiddag een beetje lummelen. Vanavond een biefstukje met patat en een paar biertjes. Morgen nog pakken en een beetje rondhangen want zaterdag wordt een lange reisdag!
Copyright/Disclaimer