vrijdag 16 december 2016

Spanje: Een extra dag op de camping

Benicarló (Camping Alegria Del Mar)

Het is is buiten nog donker en het regent. Om acht uur sta ik op in de hoop dat mijn computer klaar is met het herstellen van mijn muziek gegevens. Ik ben nog steeds verdoofd. Twintig jaar muziek verzamelen is in een klap weg of ontregeld!
Voor de vorm gebruik ik het toilet van de camping tussen twee buien door. Je moet toch wat? Bij terugkomst leeg ik de po in de heg die de afscheiding vormt tussen de staanplaatsen. Ik kijk nog steeds vreemd naar dit soort campings en ik vraag me af of ik later, wanneer ik oud ben, ook zo de winter zal doorbrengen. Ik denk het niet! Ik hou meer van vrijheid, dan maar een beetje met de rugzak sjouwen door Azië.
Dikke druppels tikken op het dak en Lyka slaapt nog als een roosje. We blijven een extra dag op de camping. En wat maakt het ook uit? Er is gisteren na een probleem met mijn externe harde schijf twintig jaar muziek verzamelen in een klap weg! Op het moment dat ik de herstel resultaten van de afgelopen nacht bekijk zie ik op mijn beeldscherm dat er al ruim 59.000 bestanden zijn gevonden. Deze bestanden kunnen waarschijnlijk allemaal worden hersteld. Er is dus nog hoop!
Het programma dat op het ogenblik draait krijgt lovende recensies van de toonaangevende Mac maandbladen. Uiteindelijk besluit ik om de pro-licentie aan te schaffen voor het bedrag van € 101,-. Ik zie jullie al bedenkelijk kijken! € 101,- voor een computerprogramma? Ik geef toe dat het veel geld is maar wanneer mijn muziek bibliotheek dit overleeft dan is het geld goed besteed. Wanneer ik bedenk dat dit ook met mijn fotobibliotheek zou kunnen gebeuren krijg ik spontaan pijn in mijn buik. Thuis in Zaltbommel maar gelijk een tweede backup maken!
De hele dag loop ik gespannen rond en heb zelfs geen trek in eten of wat anders. Ik kan alleen maar wachten en kijken naar de langzaam teruglopende klok op het beeldscherm. Wanneer om tien over twee, na ruim zeventien uur herstelwerk, het programma meld dat er bijna 100.000 bestanden kunnen worden gered ben ik nog net zo ver als gisteren. Wat ik namelijk niet heb is een lege harddisk om te bestanden naar toe te schrijven. Het blijkt namelijk dat je niet op de oorspronkelijke plaats kan terug schrijven. Misschien koop ik onderweg wel een nieuwe harde schijf.
Wanneer ik met de harde schijf klaar ben en de beslissingen zijn genomen loopt het al tegen drie uur. De dag is zo goed als om. Ik ga maar wat schrijven en plannen voor de volgende zeshonderd kilometer. Vier à vijf dagen voordat we weer aan een route beginnen, deze keer Zuid-Spanje. Een mengeling van stranden, natuur en Moorse cultuur.
Om de stress van de afgelopen twee dagen van me af te zetten ga ik maar een biertje in de bar van de camping drinken. Vreemd kijkende mensen omdat we eigenlijk al vertrokken moesten zijn. Ze hebben begrip voor mijn situatie en stiller dan normaal drink ik mijn biertje.
Untitled
Voor het avondeten is het een klassieker die me een beetje vrolijker stemt. Saté met friet en sla, dat lust ik wel twee keer in de week! Na de gebruikelijke koffie drink ik een wijntje en we kijken samen naar: “Crouching Tiger, Hidden Dragon: Sword of Destiny” uit 2016.
Je moet van dit soort films houden. Ninja’s die half kunnen vliegen, spirituele vloeken en de strijd dus het duidelijk goede en kwaade. Persoonlijk kan ik wel een film met veel vechtsport waarderen. Moe, een beetje opgelucht en vol goede plannen zoek ik mijn bed op. Morgen gaan we weer verder naar het zuiden en wellicht ontmoeten we nog enkele bekenden!

donderdag 15 december 2016

Spanje: Aan het einde van de route

Benicarló (Camping Alegria Del Mar)

Een vreemde nacht, vreemde dromen, de wind huilt aan de dakluiken. Een spookachtig licht van een haast volle maan over een keiharde plaat zand. Ik voel de geesten van de verdronken zeelieden die hier in de loop der eeuwen hun leven lieten. De stilte doorbroken door een voorbij razende vrachtwagen. Mijn iPhone is op mysterieuze wijze leeggeraakt. Het is een vreemde spookachtige plaats waar we hebben overnacht en ik zal blij zijn wanneer we zijn vertrokken.
We komen rustig op gang. De zon verjaagd de spookgedachten van afgelopen nacht. Het zonlicht brengt een nieuwe dag met nieuwe belevenissen en (valse) veiligheid. Roerei met ham en en klein stukje stokbrood. Twee mandarijnen en misschien nog een stukje krentenbrood. We komen heel langzaam op gang want aan de horizon gloort onzekerheid. We komen vandaag namelijk aan het einde van de route uit het WOMO-boekje. Er ligt ongeveer vijfhonderd kilometer tussen het laatste punt van deze route en het beginpunt van de nieuwe route.
Untitled
Tijdens de rit hebben we weinig oog meer voor het natuurschoon. Ook niet wanneer we wat eten. We denken aan de hete douches op een camping en hoe we morgen verder gaan. Op een parkeerplaats langs de kustweg maak ik twee broodjes knakworst terwijl Lyka de plaatselijke markt afschuimt. Het is voor haar tenslotte ook kerstmis.
Untitled
We rollen langzaam zuidelijker totdat de eerste camping, aan een smalle verlaten landweg, zich aanbied. En deze eerste camping blijkt open? We zijn verbaasd maar deze camping valt binnen ons budget en lijkt op het eerste oog vriendelijk genoeg om de nacht door te brengen. We krijgen wel meteen aan de receptie de waarschuwing dat we niet al te lang kunnen blijven want vanaf begin volgende week tot na het nieuwjaar is de camping helemaal volgeboekt. Wij willen maar een nachtje blijven dus dat is voor ons geen bezwaar.
We installeren ons op de staanplaats en ik raak meteen aan de praat met de Nederlandse overburen uit Hellevoetsluis. Er is op deze camping naast het hoge Britse gehalte ook een hoog Hollands gehalte. Ik heb niets tegen Duitsers of andere nationaliteiten maar ik vind dit wel gezelliger. De twee gratis biertjes als welkomstgeschenk worden met smaak genuttigd terwijl ik heb aangeschoven aan een tafel in de verwarmde voortent van de bar. De groep is gemengd en er is een gemoedelijk gesprek gaande. Mijn verse bloed aan tafel geeft weer nieuwe gesprekstof en de anderen vragen me de oren van mijn hoofd. Het is op deze reis de eerste keer dat ik van dit toeristengedrag vertoon. Maar het is wel gezellig.
Untitled
Voor het avondeten proberen we weer eens wat nieuws! Asperges met garnalen, uit de diepvries van de Lidl, en pittig varkensvlees met courgette en knoflook. Het smaakt ons goed maar het zijn geen winnaars. Ze zullen nòg één keer voorbij komen en daarna zoeken we gewoon weer wat nieuws voor het avondeten. Ik heb tenslotte nog genoeg experimenten onder de bank van de camper liggen.
Voordat we film gaan kijken wil ik nog even een stukje muziek luisteren. En dan slaat het noodlot toe! Mijn Muziek HDD wil niet meer aan de Mac koppelen. Ik probeer een andere kabel, zonder resultaat. Ik verander van USB-poort, ook zonder resultaat. Mijn MacBook wordt opnieuw opgestart en de harde schijf opnieuw aangesloten, ook zonder resultaat.
Ik neem een pauze om geen domme dingen te doen. Diskdoctor werkt niet. De HFS+ partitie repareren kan ook niet. Ik krijg steeds foutmelding 8 en ga overmand door zenuwen en kwaadheid het internet op om een oplossing te zoeken. Het is belangrijk dat je op zo’n moment rustig blijft en geen domme dingen in je hoofd haalt.
Na een uurtje zoeken heb ik een programma gevonden dat belooft om de data weer terug te halen. Een review in een toonaangevend Amerikaans blad voor Apple computers geeft de volle vijf sterren dus download is het programma en start de recovery. Vanaf hier is het afwachten. De verwachtte eindtijd blijft maar oplopen totdat de klok aangeeft dat het programma nog zeventien uur nodig heeft om haar taak te volbrengen.
Ondertussen kom ik niet meer aan een film toe en kijk een aflevering van Baantjer. Om de tien minuten kijk ik naar de teruglopende klok op het beeldscherm. Misschien komt het allemaal toch nog goed?

woensdag 14 december 2016

Spanje: Vochtproblemen deel 2

Sant Carles de la Ràpita (parkeerplaats)

Nadat Lyka is opgestaan duik ik direct in de alkoof. Er is nog steeds vocht onder aan de voorkant van de alkoof en dat moet haast wel condensatie zijn. We hebben namelijk al in geen zeventien dagen regen gezien! Waarschijnlijk zit er een koudebrug die ik opnieuw of extra moet isoleren? Wanneer we thuis zijn moet ik daar maar eens naar kijken. Opnieuw wordt er een puntje aan de lijst “Te doen” toegevoegd.
Na het ontbijt van hompen kerstbrood, zonder boter, gaan we op pad. De doelen voor vandaag zijn simpeler dan ooit. Goedkope brandstof innemen, een paar boodschappen doen en een plaatsje voor de nacht vinden. We hoeven niet ver te rijden voordat we een Lidl aan de rechterzijden van de weg zien. Gelijk er maar uit en wat inkopen.
Luid zingend, omdat ik zoals gewoonlijk ’s morgens in een goede bui ben, stap ik uit de camper en wordt meteen aangesproken in het Nederlands door Joke en haar man. Zij staan op de camperplaats achter de Lidl. Ik had die camperplaats wel gezien op de GPS maar een icoon van de NKC op de GPS betekend heel vaak dat het er druk is. En dat proberen wij nu juist te ontlopen!
Onder het winkelen praten we wat over onze ervaringen met de camper, we splitsen bij het broodbeleg op en komen bij de diepvries elkaar weer tegen. Mijn boodschappenlijst is niet al te lang maar ik koop toch weer meer dan op de lijst staat. Ik kan dat maar niet laten! Deze keer is het een nieuwe koekenpan. De oude, in Schotland gekocht, begint de anti-aanbaklaag wat los te laten. De nieuwe aluminium koekenpan is ook veel dikker en zal de warmte ook heel wat beter verdelen!
Tijdens het verlaten van de parkeerplaats kan ik het niet laten om even de camperplaats achter de Lidl te bezoeken. En inderdaad, dit is absoluut het tegenovergestelde van wat wij wensen. ‘Andere mensen, andere wensen’, moet je maar denken. Joke roept ons en we zijn toch wel wat nieuwsgierig. Ze zijn met een schitterende camper onderweg. Een gescheiden douche en toilet! In deze opstelling zou het misschien zelfs ons kunnen overtuigen om in de camper te douchen, hoewel de beperkte watervoorraad een knelpunt kan zijn. De prijs is eveneens een hindernis die veel te hoog is voor ons. Voor nu genieten we maar van “de Oude Dame” want we kunnen moeilijk geloven dat we veel meer plezier zouden hebben in zo’n dure camper.
Untitled Untitled Untitled
Onze eerste halte is een schitterende picknickplaats aan de voet van een oude uitkijktoren. Ik vraag me spottend af waarom we zulke mooie plaatsen altijd vroeg in de dag ontdekken. Dit is een ècht schitterende plaats om de nacht door te brengen. Terwijl de koffie staat te pruttelen lopen wij snel de naastgelegen boomgaard in, de bomen hangen vol met oranje mandarijnen die ook nog goed smaken. Bij de koffie genieten we van de vroege snack, een pecan flap voor Lyka en een appelflap voor mij. Daar gaat de lunch maar voor ons maakt het weinig uit. we eten rond een uur of vier nog wel een snack.
Bij een benzinestation ga ik voor de Gasoil A, er is ook een andere diesel die een stuk duurder is. Ik heb geen idee waar dat verschil in kan zitten. Een korte zoekopdracht op Google kan me ook geen antwoord geven. Niet dat ik bang ben dat deze brandstof de oude motor kan beschadigen, volgens mij loopt onze motor zelfs op slaolie, maar soms krijg ik toch het idee dat we de ene keer minder kracht onderin hebben dan de andere keer.

Het zijn maar heel korte afstanden die we de laatste dagen rijden. We doen het lekker rustig aan en glijden weer tussen natte platte rijstvelden door. Er zijn enkele overnachtingsplaatsen op de andere oever van de Ebro waar we waarschijnlijk willen overnachten. Het cultuurgedeelte maakt nu plaats voor strand en het natuurgedeelte. De eerste camperplaats is dus precies wat we niet zoeken! Het is een spiegelbeeld van de camperplaats achter de Lidl. Zij aan zij met de satellietschotels trots omhoog en twee stoeltjes voor de deur. De tweede kan onze goedkeuring niet vinden omdat de zandweg er naartoe een crossbaan is waarbij ik ernstige bedenkingen heb of we daar wel met de oude dame doorheen komen. De derde is er weer een om in te lijsten. Geheel verlaten op een keiharde zandplaat achter een houten overdekte verhoging.
Untitled
Het is pas half drie in de middag en de omgeving geeft ons rust. We hoeven niet meer verder dus parkeer ik de camper en onze dag zit er op. We hebben slechts een zorg vandaag en dat is de huishoudaccu. We hebben maar zo weinig gereden dat we vannacht wel eens in de problemen kunnen komen. De 230V koelkast vraagt nu eenmaal nogal wat energie. Dat de accu slijt kan me niets schelen. Ik ben een realist en heb de accu in twee jaar afgeschreven. Na zes weken moet ik toegeven dat ik toch enige twijfels bij het systeem krijg. Of het zonnepaneel is te licht, in de winter te weinig zon of de koelkast verbruikt veel meer dan door de fabrikant opgegeven. Na deze winterreis moet ik dat toch maar eens goed gaan evalueren! Twee betere, en ook veel duurdere, accu's kan ook een oplossing zijn.
Untitled
Net voordat we zelf op ons plekje gingen staan heb ik kort gesproken met een jong Duits stel dat met een oude Mercedes bus onderweg is. Wij slepen al lange tijd wat etenswaren mee waar we zelf niet aan toe komen omdat we later betere en lekkerdere hebben gekocht. Dus ga ik vragen of ze interesse hebben in wat Maggi noedels en blikjes met stukjes ananas. Wat blijkt? Het is de bus van enkele weken geleden met de planten voor de ramen! Ze zijn erg blij met wat wij niet gebruiken en bedanken ons met vier sinaasappels. We hebben een leuk gesprek want hij heeft een jaar in de Filippijnen gewerkt en dat schept meteen een band met Lyka.
Untitled
Dan keert de rust terug in en om de camper. Nou ja, met één uitzondering. Elke dertig minuten dendert er een vrachtwagen met oplegger over de zandweg langs de camper. Ik heb geen idee waar ze naar toe gaan of waar ze vandaan komen. Ik kan alleen maar hopen dat dit niet de hele nacht zo doorgaat.
Untitled
De avond valt zachtjes over de zandplaat en de binnenzee, een haast volle maan klimt langzaam omhoog langs de donkere hemel. We drinken een rood wijntje en ik begin voorzichtig aan het avondeten. Kipfilet uit een doekje (Maggi Mals en Kruidig) met een verse ratatouille en rijst.
Er hoort volgens de kenners een wit wijntje bij gevogelte maar ik kan jullie verzekeren dat een Spaans rood slobberwijntje er ook goed bij smaakt. Zeker na die lading Parmezaanse kaas op de ratatouille! De hoofdfilm is: “Tae Guk Gi: The Brotherhood of War”. Een Koreaanse oorlogsdrama uit 2004. Een bekend maar zwaar dramatisch verhaal. Eigenlijk moet je in Zuid-Korea zijn geweest om je in te kunnen leven.
Untitled
De film blijkt voor Lyka een beetje te zwaar, de film is nog niet op de helft van de 143 minuten, wanneer ze aan haar avondritueel begint. Ik geniet van nòg een wijntje en kijk de film helemaal af. Lyka is al lang vertrokken naar dromenland. Wat zal morgen ons weer brengen? Geen idee, maar één ding is zeker, we staan morgen weer op een camping en we kunnen lekker douchen èn de huishoudaccu helemaal vol laden.
Copyright/Disclaimer