dinsdag 13 december 2016

Spanje: Willkommen im Deutschland

Riumar (naast de duinen)

Wat een heerlijke nachtrust heb ik gehad! Zo fris als een vochtige vaatdoek van een week oud klim ik uit bed en strompel naar de koffie. De “Jameson’s” van gisterenavond kan ik nog proeven. Die whisky was eigenlijk voor Schotland bedoeld maar helaas moesten we die reis vroegtijdig afbreken. Na een tweede koffie ga ik op zoek naar een vers stokbrood en gelukkig heb ik dat ook snel gevonden. Dat verse brood is zeker een van de goede dingen van het reizen in het zuiden van Europa. De wandeling in mijn korte broek in de frisse ochtendlucht heeft me goedgedaan. Het is aan de noord Spaanse costa’s een graad of acht ’s nachts maar dat is met de zon erbij nog net te doen.
Lyka is al wakker wanneer ik bij de camper terugkeer. Lekker vers stokbrood met zacht gekookte eitjes en een derde kop vers gezette koffie. Ik heb het ongetwijfeld al wel eens vermeld maar ik wil het nog een keer vertellen. Met de “Mokka-maker” (€ 8.95 van de Xenos) maak ik in een mum van tijd een heerlijk bakkie verse koffie. Het fijne van deze Mokka-maker is dat er precies een koffiepad in past! Dus geen gedonder met koffieprut maar gewoon de gebruikte koffiepads er uit!
De zon maakt me lui en we gaan in een Spaans tempo aan de gang om te vertrekken. Elektriciteitskabel oprollen, alles aan boord omschakelen naar de huishoudaccu, een visuele inspectie van de buitenkant van de camper, nog een laatste keer naar het toilet, afscheid nemen van enkele nieuwe kennissen en dan kunnen we eindelijk op pad. We beginnen vandaag aan route drie van het WOMO-boekje Oost-Spanje, en dat is tevens de laatste route die we uit dit boekje rijden.
De Lidl laten we op deze ochtend voor wat ze is want onder het ontbijt zijn we tot de conclusie gekomen dan we het voorlopig nog wel een paar dagen kunnen redden. De oude voorraad moet eerst op! De autoweg N-340 loopt dwars door veel badplaatsen en dorpen totdat ze aan de binnenkant van de spoorlijn en tolweg komt. Tijdens het doorkruizen van die nederzettingen worden we overgoten met Duitse termen. Zahnarts, Metzgerei, Imbiss en nog veel meer. Wanneer we niet beter zouden weten dan zouden we zo in Duitsland kunnen zijn! Iedereen die ik aanspreek spreekt ook Duits.
Untitled Untitled
Tijdens de eerste theepauze nemen we een belangrijke beslissing. Het is hier stervenskoud en dat komt door de wind die van de bergen naar de kust omlaag glijd. Aan de horizon zien we dikke witte wolken, als slagroom op een taart, van de bergen afglijden. Wij weten uit ervaring hoe koud en mistig het kan zijn in de bergen. Nee, er zit nog een stukje bergen in deze route maar die kan van ons worden geschrapt.
Dan rijden we een klein vissersdorp binnen waar we een “restjes van gisteren lunch” eten. Ik maak tortilla rolletjes met sla en een restje vlees met bonen en groenten. Ook eten we nog een keer van de tomatensoep uit een zakje. Het is heerlijk en niet teveel, het is net genoeg.
Untitled
Op weg naar een mooi plekje voor de nacht komen we in een vreemd landschap terecht. Het is zo plat als een pannenkoek! Maar wat nog vreemder is zijn de akkers links en rechts van ons. Ze zijn doorweekt en met enige fantasie komen we tot de conclusie dat het alleen maar rijst kan zijn dat hier wordt geteeld. Rijst in Spanje? Ik weet dat er veel rijst uit Italië komt, maar uit Spanje? Dat moet ik later nog maar eens opzoeken!
Untitled
Het eerste plaatsje waar de GPS ons naar toe leid is niet naar onze zin. Ik kan niet zeggen waarom niet dus we rijden verder naar de volgende mogelijke staanplaats voor de nacht. Er staan er nog genoeg op de lijst! Opnieuw die vreemde landschappen en dan midden in het niets een enorme vakantie nederzetting. Een brede verlaten  boulevard grenzend aan grijze duinen. En ja hoor, na enig overleg beslissen we om hier te overnachten. Het is een ideale plaats, rustig, verlicht, vuilnisbak en een zitplaats in de late middagzon.
UntitledUntitled
Ik maak meteen van de mogelijkheid gebruik om een wandeling in de natuur te maken. Het is altijd goed om een stuk te wandelen en Lyka wat alleen te laten. In de camper zit je namelijk altijd op elkaars lip. Een poosje van elkaar weg kan zeker geen kwaad.
Untitled Untitled
Zalm met pasta, champignons in crèmesaus en broccoli. Is dat een mooie combinatie of niet? Het smaakt in ieder geval uitstekend. We eten laat omdat ik weer met schrijven bezig ben. Een flinke beker koffie en twee speculaasjes die ik bij de Spaanse Aldi heb gekocht. Drie afleveringen van “The Man in the High Castle” met hopelijk een spannende ontknoping. Die ontknoping valt wat tegen dus een aantal sterren tuimelt omlaag. Met twee sterren kan ik zeggen dat “The Man in the High Castle” het kijken waard is maar ik zou er niet voor opblijven.

maandag 12 december 2016

Spanje: Vergezichten in de mist

Cambrils (Camping Joan)

Wegens elektriciteitstekort uit de huishoudaccu zijn we gisteren vroeg naar bed gegaan. Met alle goede voornemens zet ik om zeven uur de wekker uit om me nog voor een paar minuten om te draaien.
Untitled
Het is al tien voor acht wanneer ik de gordijnen open. Het mist buiten om ons heen iets minder dan gisteren voor het slapen gaan maar het lijkt een voorbode van een verloren dag. Maar niet voor “Travels and Troubles”! Eindelijk heb ik de inspiratie om het verhaal af te maken en te publiceren. Ik zou me moeten schamen maar het is moeilijk te geloven hoe druk we het soms hebben.
Lyka wordt langzaam wakker in de alkoof wanneer ik op pad ga om een vers stokbrood te kopen. Ver hoef ik gelukkig niet te gaan. Het plaatselijk benzinestation is tevens supermarkt en het zou me niet verbazen wanneer de pompbediende op verzoek ook de biecht afneemt.
De ovendeur staat open en het brood is nog warm. De prijs ligt veel hoger dan bij de stuntprijs supermarkten maar ik betaal het met plezier. Ik draag de lokale middenstand op het platteland een warm hart toe. Lekker vers stokbrood, dik besmeerd met roomboter en Hollandse belegen kaas en een kop koffie van de HEMA. Wat kan het simpele leven toch mooi zijn in Spanje.
Zodra we de parkeerplaats verlaten begint de camper met klimmen. We klimmen en klimmen en komen zelden of niet in de derde versnelling. In de mist, we kunnen hooguit vijftig meter voor ons uit kijken, heb je geen idee hoe hoog je bent of hoeveel hoger je nog moet klimmen. Een verdwaalde auto achter ons probeert me op te jagen om sneller te gaan rijden. Doei! Op een overzichtelijk traject de richtingaanwijzer naar rechts aan, langzaam afremmen en wachten tot die gehaaste zenuwpees je voorbij komt. Rij jezelf maar in de puin, wij zijn met vakantie en hebben alle tijd!
Untitled
Tijdens een plaspauze opent het wolkendek zich plotseling boven ons om toch een glimp van de schoonheid van dit landschap te laten zien. In een flits grijp ik de Nikon D600 op de voorbank en schiet mijn foto. Lyka kijkt me verbaasd aan. Enkele ogenblikken later wordt het schitterende uitzicht weer door het wolkendek opgeslokt. Want dat is deze mist, we rijden gewoon in de wolken.
Untitled
We gaan weer dalen en tot onze verbazing is het zicht in het dal prima. Een korte halte voor een koffie en een foto van de schots en scheef tegen elkaar aan gebouwde huizen van een dorp tegen een berghelling.
Zodra we weer beginnen te klimmen rijden we weer in de mist. De verkeersborden met de aankondiging dat er een punt met een mooi uitzicht voor ons ligt zijn voor ons op deze mistige dag van geen enkele waarde. We rijden rustig door naar de kust.
Vandaag is het weer een campingdag en hier aan de “Costa Dorada” is het zicht goed en de temperatuur behaaglijk. We moeten snel nog wat boodschappen doen maar dan staan we aan de poort van een camping in Cambrils die open zou moeten zijn maar de receptie is onbezet en er ie niemand te bekennen. Ik kijk nog eens goed rond en laat de camping voor wat ze is. We zijn in Spanje, aan de Costa Dorada, dan moet het toch gek gaan dat we geen camping kunnen vinden?
Untitled
En ja hoor, bij de volgende camping, “Camping Joan” ***, is het meteen raak. Achttien euro voor een nacht is een prikkie. We hebben een plaats voor het uitzoeken, de camping is haast verlaten en gaat over enkele dagen dicht voor groot onderhoud. Er is nog een sanitairblok in gebruik. Dat is genoeg voor ons.
Het is een schitterend plaatsje aan het hek vlakbij het zoute water van de Middellandse Zee. De douche is warm en verfrissend tegelijk. Ik was daar wel aan toe! Terug bij de camper maak ik maar meteen gebruik van de slang die naast het fonteintje ligt en vul onze watertank met drinkwater. Hij was vanochtend helemaal leeg dus het vullen is een noodzaak. Wanneer Lyka naar de douches vertrek begin ik maar meteen te schrijven. Ik voel me weer een vulkaan van verhalen en emoties. Vandaag is het eerst aan de beurt waarna ik aan het verhaal van acht december begin. Ik heb nog heel wat in te halen.
Untitled
Lyka heeft geen zin dus ga ik voordat de zon ondergaat alleen een stukje wandelen langs het strand. Het is een mooi plekje hier! Maar het wordt ook sneller frisser en sneller dan verwacht ben ik weer terug in de camper. Een koude “Weissbier” luid het einde van de dag in. De camping om ons heen kleurt oranje, de duisternis is onderweg.
Untitled
Voor het avondeten moet ik wat improviseren, een pak afgeprijsde Fajita’s van de Aldi  gecombineerd met ovenfriet en sla. Het experiment is gelukt en het smaakt ons uitstekend. Na het eten gaat de tv aan want we zijn benieuwd naar het verloop van de intriges in de serie “The Man in the High Castle”. Het is zo spannend dat we pas om half een naar bed gaan. Gelukkig kan dat! Dan slapen we morgen maar wat uit.

zondag 11 december 2016

Spanje: Langs de lijn

Cornudella De Montsant (naast het voetbalveld)

Eindelijk heb ik de rust gevonden. Ik kom op deze zondag op de parkeerplaats van Santes Crues pas om negen uur uit mijn bed. Terwijl ik het slaapzand nog uit mijn ogen sta te wrijven loopt de wekker af: 09:00 Medicijnen innemen!
Lyka is niet veel later wakker. Ik sip van de gloeiendhete koffie en open mijn MacBook. De eerste woorden ratelen al snel van het toetsenbord naar het beeldscherm. Ik ben eindelijk weer aan het schrijven. Het verhaal van vijf dagen, ja ècht, vijf dagen geleden krijgt gestalte. Ik heb even een dip gehad met het digitaal vastleggen van onze belevenissen. Geloof het of niet maar we hebben het de afgelopen dagen ook drukker dan normaal gehad. Laten we hopen dat het vanaf vandaag weer beter gaat?
Chocolade croissants en een paar kleine broodjes met ham, kaas en smeerleverworst, alles weggespoeld met nog een beker koffie terwijl we genieten van de warme stralen van de ochtendzon. Het is al na elf uur wanneer we de parkeerplaats afrijden.
‘Mooi plekkie!’, roepen we in koor en laten “Santes Crues” achter ons.
Het is bijzonder rustig op de weg en dat maakt het rijden een stuk aangenamer. Spanje heeft eigenlijk maar één onaangenaam facet in het verkeer. De onafgebroken serie verkeersdrempels. Die remmen ons met de camper wèl goed af, wij gaan er met vijftien kilometer per uur overheen tot, ongetwijfeld, grote ergernis van de personenauto’s achter ons.
Untitled
We gaan weer richting de bergen en het eerste doel is het “Klooster van Poblet”. Dit, overigens ook mooie, klooster komt wel te vroeg. We hebben gisteren voldoende klooster gezien dus laat ik Lyka op de enorme parkeerplaats achter terwijl ik op zoek ga naar de toiletten.
Untitled UntitledUntitled Untitled Untitled
Eenmaal binnen de enorme deuren van het klooster heb ik de toiletten al snel gevonden èn gebruikt. Ik kan me moeilijk beheersen en ga toch even binnen kijken. Een paar foto’s maken kan geen kwaad en misschien komen we hier ooit nog wel eens terug. Misschien wel op de terugweg?
De bergen zijn gracieus met hun groene begroeide hellingen. De wegen zijn smal en verlaten. In de verte hangen de wolken in het dal. Het is allemaal te mooi en haast onmogelijk om het uitzicht vast te leggen. We genieten van het rijden, we genieten van de rust. Ik hou een oog op de klok van de GPS. Het gaat richting half drie en dat betekend op zondag tijd om te stoppen. Te stoppen om naar het voetbal te luisteren.
Untitled
De zonnige parkeerplaats aan de rand van “Cornudella De Montsant” is een buitenkans. De camper wordt geparkeerd en onze dag zit er alweer op. Radio 1 schelt door de camper met de geluiden van eerste belangrijke wedstrijd van de dag. Om kwart voor vijf is AJAX aan de beurt!
Untitled
Terwijl ik naar het voetbal luister houd Lyka zich met huishoudelijke werkzaamheden bezig. De knoop van mijn korte broek is losgekomen. Het naaisetje dat we voor één euro bij een Chinese Bazar hebben gekocht is van de kwaliteit die je voor die prijs verwacht. Er moet meerdere keren een draad door het oog van de naald worden gehaald voordat de knoop weer vast genoeg zit om mijn bierbuik lichtjes omhoog te drukken.
Helaas verliest AJAX in de laatste minuut en kan Feyenoord zich sinds vijftien jaar weer winterkampioen 2016/2017 noemen. Ik verheug me nu al op het vervolg van de competitie volgend jaar. Er staat nog een belangrijke wedstrijd voor AJAX op het programma. Volgende week de thuiswedstrijd tegen PSV-Eindhoven.
Untitled
Ik trek een flesje wijn open en we genieten samen van het rode vocht. Er is mij ooit eens door een kenner verteld dat er geen goede en slechte wijnen bestaan. Je vindt een wijn lekker òf je vindt hem niet lekker! Wij vinden deze goedkope wijn dus erg lekker.
In de groentelade diep ik nog wat restjes op en samen met rijst en “Lemon Chicken” staat er binnen een half uur een heerlijke maaltijd op tafel.
Vanavond beginnen we aan een nieuwe mini-serie: “The man in the high Castle”. Op het eerste gezicht een vreemd verhaal. De Nazi’s en Japan hebben de 2e wereldoorlog gewonnen en Amerika verdeeld.
Copyright/Disclaimer