dinsdag 30 juli 2013

Nederland: De eerste ongemakken

Zaltbommel

Waar moet je in hemelsnaam beginnen wanneer je de kersverse eigenaar van een camper bent? Het is geen nieuwe dus er zijn wel enkele kleine en grote mankementen die ontdekt en gerepareerd moeten worden. Na een tijdje te hebben rondgekeken vanaf de lange bank tegenover de eettafel kom ik tot de logische conclusie dat we beginnen bij de levensreddende zaken. Eerst de sleutels uitzoeken dus!
Er kwamen twee bossen sleutels met de camper mee. Ik heb geen idee welke sleutel bij welk slot hoort dus we gaan als allereerste de sleutels uitzoeken en aan label sleutelhangers hangen. En dan natuurlijk ook logisch! De drie belangrijkste sleutels, cabinedeur-, start- en kluissleutel, blijven aan de grote bos hangen! De eerste die ik zoek gaat aan het gele label, het compartiment waar zich het gas bevindt. De tweede en de derde zijn het water, voor en achter, en dan volgen de twee sleutels voor de deur van de opbouw. Een voor Lyka en een voor bezoekers, zelf zal ik bijna altijd de cabinesleutel gebruiken om binnen te komen.
Een andere belangrijke zaak is een goede waterhuishouding. En dan rol ik dus de nieuwe slang uit om de eerste tank, de voorste van de twee, te vullen. De conclusie is er een om niet blij van te worden! De pomp werkt niet naar behoren maar ik begrijp niet meteen waarom die maar blijft lopen. Normaal gesproken moet de pomp druk opbouwen en dan afslaan. Na een tijdje te hebben gezocht zie ik helemaal niets verkeerds! Wel ontdek ik dat er water lekt vanuit de bovenkant van de voorste watertank! Dat zal dus als eerste moeten worden gerepareerd, of beter gezegd, met de allerheiligste transparante siliconenkit worden dichtgekit.
Wanneer ik terug naar het huis loop krijg ik de schrik op mijn hart! Er vormt zich een enorme plas water onder de camper op een plaats waar ik het absoluut niet verwacht. Na een snelle inspectie is het euvel snel gevonden. De 23 jaar oude boiler lekt als een vergiet! Dat is een tegenvaller van de eerste orde maar ook iets wat je zou kunnen verwachten wanneer je een oudere camper koopt.
Lyka is meteen teleurgesteld en vraagt zich hardop af hoe het leven zonder warm water in een camper mogelijk is. Als antwoord schud ik met mijn hoofd en probeer de oorzaak van het lekken te achterhalen. Tevergeefs! Het oude apparaat lekt vanonder de isolatie vandaan en wat ik ook doe, de boiler blijft lekken als een vergiet. Er zit dus echt niets anders op dan de boiler te verwijderen en misschien op een later tijdstip een nieuwe te plaatsen.
Ik sluit de aanvoerslang met een geïmproviseerde plug af en probeer de pomp opnieuw. Deze keer slaat hij netjes af wanneer de benodigde druk in de slangen is opgebouwd. Watertank 1 is oké, de pomp loopt en nu eens kijken naar watertank 2 en wat het doel daarvan is. Tijdens het vullen van de watertank loop ik in gedachten, terwijl Lyka de rotzooi om de lekkende boiler opruimt, nog eens langs mijn ervaringen en indrukken rond de pomp. Het is een drieweg kraan? Zou dat dan twee keer aanvoer zijn, van elke tank een, en een keer afvoer naar de kranen? Zou je met de hand tussen die twee tanks kunnen schakelen? Een hoog geruis kondigt aan dat tank 2 ook vol met water zit!
Nu bedenk ik me dat ik wat zeer belangrijks ben vergeten! Ik moet eerst weten welke van de twee tanks onder de achterkant van de camper de vuilwater tank is! In de hoop dat de vloeistof uit de vuilwatertank niet helemaal schoon is open ik de eerste kraan met geweld. Wat zit die kraan vast zeg, die kraan is zeker heel lang niet gebruikt. Het water dat omlaag op de tegels stroomt is helder als een bergbeek. Er zit niets anders op dan de tank weer helemaal leeg te laten lopen. Mocht het tank 2 zijn dan is de tank in ieder geval helemaal, voor de eerste keer doorgespoeld.
Zodra het water stopt zetten we de kraan in de wasbak open en even later stroomt er een dun straaltje uit de tank onder de achterkant. De vuilwatertank is gelokaliseerd en we zijn weer iets wijzer geworden. Ondertussen heeft Lyka al het in de loop van de jaren neergeslagen en opgeslagen vuil van de bodem van de watertank 1 opgeruimd en de tank is klaar om weer gevuld te worden.

Er is heel veel wijsheid op het gebied van campers jong en oud op het internet te vinden! Een van die goede plaatsen om informatie te zoeken zijn de camperfora, tips van gebruikers en veteranen op het gebied van een camper. We gaan de watertanks, ik gebruik met nadruk niet de term drinkwatertanks, ontsmetten. Een hele goede tip was het gebruik van Steradent tabletten om de tanks en de leidingen te ontsmetten! Nadat ik de tanks gevuld heb verdwijnen er 5 tabletten in beide tanks zodat ze vannacht hun werk kunnen doen.
Onze eerste dag zit er op! We zullen nog wel andere dingen tegenkomen maar wat wil je met een tweedehands camper. We hebben er in ieder geval nog steeds veel zin in!
Copyright/Disclaimer