maandag 2 maart 2020

Thailand: Het zit er op!

2020-03-02_133509headblogw
Surin (Martina Hotel) 536), maandag 2 maart 2020

Wanneer ik over mijn schouder naar het “Indochinahotel” kijk dan weet ik zeker dat we hier nooit meer terug komen. Ik verander het icoontje op mijn GPS naar een droevige smiley, in plaats van een hartje, als teken dat we dit hotel in de toekomst kunnen overslaan. Nog voordat ik de Honda Phantom in de eerste versnelling schakel verschijnt er toch een glimlach op mijn gezicht. Het ontbijtbuffet was, ondanks dat het niet in aanmerking voor een plaats in de top drie komt, heel aangenaam en goed verzorgt. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat dit hotel veel wordt gebruikt voor eenheden van de Thaise en Amerikaanse strijdkrachten die ondersteunende taken voor de landmijn opruimende Cambodjaanse militairen.
Ik mijmer al rijdend over de afgelopen weken, en breng daarmee mezelf en Lyka in gevaar. Ik kan beter op de weg letten en zorgen dat we veilig is Surin aankomen. Surin, de laatste halte van deze ruim 6.500 kilometer lange motorreis naar, en door, het zuiden van Thailand. We hadden vandaag gemakkelijk door kunnen rijden naar Sisaket maar ik wilde perse deze laatste avond op een bijzondere manier vieren. Gelukkig zijn we weer veilig in de buurt van onze vertrekplaats aangekomen!    
Voorzichtig! Overstekende olifanten!SuikerrietCassave veldenGeen water in het reservoir
Het verkeer is gelukkig weer erg rustig en we zoeven over de mooie lege asfalt wegen van de zuid-oostelijke Isaan. Suikerriet en cassave zover het oog rijkt. Ook de lege reservoirs vallen op. De blauwe vlekken op het beeldscherm van mijn Garmin Oregon 400t zijn in werkelijkheid bruine ondiepe poelen water. Ik weet niet wat de oorzaak is maar het lijkt dat geen enkele Thai begrijpt dat hemelwater geen onuitputtelijke bron is. Niemand begrijpt dat wanneer je meer dan de hoeveelheid gevallen regen gebruikt de reservoirs uiteindelijk leeg zullen raken. Thai wisselen ook graag van hun gewas zodra ze zien dat een ander gewas meer opbrengt. En dan kan het zo maar fout gaan. Suikerriet gebruikt nog meer water dan rijst!  
De lokale eigenbouw vrachtwagenDe lokale eigenbouw vrachtwagen
Af en toe horen we het kenmerkende geluid van de Isaan-truck. Een eigenbouw vrachtwagen aangedreven door een Chinese lange slag diesel motor. Ik hou van die felgekleurde kleine vrachtwagens. De chauffeurs en de bijrijders in de cabine, maar ook de arbeiders bovenop de lading, lachen en zwaaien alsof hun leven ervan afhangt. Waarschijnlijk zijn wij op onze motor voor hun net zo vreemd als zij voor de toeristen! 
Pad Krapow Moo Kai Thiau
De magen beginnen te knorren. Een restaurant is nooit ver weg in Thailand en de Pad Krapow zal niet snel vervelen. Een arriverende politieagent bestudeert onze Honda Phantom. Ik voel me voor een moment ongemakkelijk maar wanneer hij zijn duim opsteekt als teken dat hij het mooi vind dat wij met de motor op reis zijn keert de rust in mijn lichaam weer terug. Het is tenslotte Thailand en met de BiB (Boys in Brown) weet je het maar nooit.  
Rijstvelden wachten op de regenKleurrijke afrastering
Het landschap is saaier dan saai geworden en het reizen is veranderd in verplaatsen. Een afscheiding van kleurpotloden bij een lagere school brengt nog wat kleur in de dag!
Vanavond slapen we in Surin. Ik beschouw die plaats als het einde van onze reis. We hebben morgen nog een stukje voor de boeg naar Sisaket maar dat is zo kort dat ik overweeg om een stuk om te rijden. 
IJsje eten
Lui, en lekker, een aankondiging op een felgroen uithangbord van een nieuw ijsje met de smaak van een meloen maakt dat we langs de weg bij een kleine opa en oma winkel stoppen. Het ijsje smaakt precies wat we ervan gehoopt hadden.  
Martina HotelMartina Hotel 536
Bij aankomst in het Martina Hotel kijken we onze ogen uit! Dit is geen hotelkamer maar een complete vakantie bungalow. Ik ben echt in mijn sas dat onze laatste avond van deze speciale reis in een mooi hotel word afgesloten. Een met marmer bekleedde badkamer waar je in kan rolschaatsen.
Nadat we de bagage naar binnen hebben gesleept stap ik weer op de motor voor een paar koude flessen bier. Verder dan het restaurant naast de receptie kom ik niet. Het lijkt een beetje op een toeristenval maar wanneer je eenmaal binnen hun muren bent hebben ze liever niet dat je het bungalowcomplex weer verlaat. Met ijskoude grote flessen Chang bier voor 65 baht is dat ook niet nodig.
Terwijl het personeel van het restaurant op zoek gaat naar wisselgeld neem ik even de tijd om het menu door te nemen. Ook hier ben ik aangenaam verrast! Met deze prijzen hoeven we vanavond ook de poort niet uit om te gaan eten!   
Een koud biertjeMooie sfeervolle kamerEen reis door mijn herinneringen
Terwijl Lyka in de koelte van de airconditioning druk is met de iPad zit ik buiten in de zwoele Thaise avond van mijn biertje te genieten. Cicades zingen en krekels tjirpen, gelukkig zijn er maar weinig muggen. Terwijl ik vol warmte en met veel liefde naar mijn oude Honda Phantom zit te kijken laat ik enkele etappes van de afgelopen reis in mijn gedachten passeren. We zijn al 34 dagen onderweg! 6.500 kilometer zijn er onder ons doorgegleden. Een onvergetelijke reis met teveel indrukken en herinneringen. Morgen beginnen we aan de laatste etappe!    
Wachten op het etenGebakken groenteKip met cashew notenVisje met pittige limoensaus
De koks van het restaurant laten ons genieten van mooie Thaise gerechten voor een heel eerlijke prijs. Op deze laatste avond van onze motorreis nemen we het er nog maar eens goed van. Kip met cashewnoten en een gebakken vis met een zeer pittige limoen dip. En alles word weggespoeld met enkele flessen ijskoud Chang bier.
In ons gesprek hoor ik tussen de regels door de teleurstelling dat onze reis op de motor alweer voorbij is maar er is ook opluchting dat we weer veilig aan de finish zijn gekomen. We drinken een paar flessen bier meer dan normaal, we toosten op het leven en op het reizen. Morgen hebben we nog maar een klein stukje te gaan! Dan gaan we weer lekker op de avondmarkt eten met Jan. De afspraak is al gemaakt. 
Aranyaprathet - Surin
Copyright/Disclaimer