maandag 31 oktober 2016

Nederland: De grote renovatie

Zaltbommel

We moeten eerst nog heel wat testen want het einde van Picasa, de foto editor en opslag is jammer genoeg een feit! We zijn nu verplicht in op te gaan in Google Photos, of een andere hosting client, en de eerste testen zijn redelijk hoopgevend.

Nadat we ruim drie maanden geleden met een kapotte koelkast vanuit België zijn thuisgekomen zijn er knopen doorgehakt! De sproeier die ik op de terugweg bij “De Wit” in Schijndel heb opgehaald bracht ook geen verbetering dus moest ik ècht op zoek naar een definitieve oplossing.
Het begin is niet zo moeilijk. De afmetingen van de ruimte waar de koelkast moet komen te staan wordt zo nauwkeurig als mogelijk opgemeten. En dan het internet op! Binnen tien minuten heb ik een koelkast gevonden die binnen ons budget, èn in de opening onder de gaskookplaat past.
De koelkasten speciaal voor campers en caravans zijn onbetaalbaar en wel vier keer zo duur als een huis, tuin en keukenkoelkast. Niemand kan dat prijsverschil verklaren! Dus ik heb al snel het gevoel dat we we weer eens genept worden.
De koelkast besteld bij de plaatselijke Expert Volume omdat het belangrijk is dat we de plaatselijke middenstand blijven steunen omdat we anders de binnensteden veranderen in lege lelijke ghetto’s. In afwachting van de levering van de nieuwe koelkast ben ik aan de gang gegaan met de voorbereidingen.
De roosters achter de koelkast aan de buitenkant van de camper er af geschroefd en kijken. En nog eens goed kijken! De 220/230 V aansluiting was snel gevonden net als de 12 V aansluiting. Een 26 jaar oude knelkoppeling in een aluminium gasleiding los maken is een andere klus. Met heel weinig ruimte om te werken was het toch veel gemakkelijker dan ik had verwacht. Twee schroeven aan de zijkant losgemaakt en de koelkast komt zonder problemen van zijn plaats.
Onder de koelkast ligt de samenvatting van 26 jaar campergeschiedenis! Dat is tevens het bewijs dat het nog de originele koelkast is waarmee de camper uit de fabriek in Italië is gerold. Dus gaan we gelijk aan de schoonmaak! Maar niet voordat er foto’s van de koelkast zijn gemaakt en op marktplaats gezet. Bieden maar?
Stofzuigen en soppen, wat een mooi vinyl bestond er een kwart eeuw geleden! Na het drogen moet ik een kritisch naar de omgeving voor de nieuwe koelkast kijken. Er liggen enkele overbodige leidingen, warm water, die overbodig zijn geworden omdat we de boiler er drie jaar geleden al uit hebben gegooid.
Ik ben nog van de generatie die met warm water uit een ketel vanaf de kolenkachel is opgegroeid. Toen bij ons de warme douche, op een kleine gasgeiser in de bijkeuken, in gebruik werd genomen was de ingebruikneming een feestelijke gelegenheid voor het hele gezin! Met gepaste trots werd de kraan open gedraaid en na een plof van het ontstekende aardgas op de achtergrond stroomde het verwarmde water vrij en oneindig uit de douchekop. Niet veel later kwam bij ons thuis het eerste gasfornuis. Een ETNA! “Goedkoop en schoon!”, was de reclameleus. We weten nu wel beter! Nu zijn er afspraken gemaakt om het einde van het aardgas voor te zijn. Nieuwe wijken zullen geheel elektrisch worden inclusief verwarming en koken.
Omdat het vervangen van de oude mengkraan boven de wasbak toch al op het lijstje van verbetering stond ben ik daar maar mee begonnen. Oude installaties in oude campers zijn altijd leuk, maar veel werk. Een middag later is alles er uit en de camper weer schoon. De eerste biedingen op de koelast zijn binnen en die vielen me eerlijk gezegd toch wat tegen. Ik weet dat er twee reparateurs in Brabant verblijven die veel absorptie koelkasten repareren en doorverkopen. Dus nog maar even wachten terwijl ik weer op het internet aan de gang ga.
Het plaatsen van de nieuwe koelkast gaat een stuk beter dan verwacht! Samen met de eigenaar van Expert Volume uit Zaltbommel gaat de koelkast door het zijraam naar binnen en schuiven we de koelkast zo op zijn plaats. Het is een groot geluk dat de hoogte en breedte precies gelijk zijn. Alleen de diepte van de nieuwe koelkast is wat groter zodat de koelkast een centimeter of acht uit het aanrecht steekt. Al met al is het een goede vervanging van de oude koelkast.
Tijdens de installatie van de nieuwe, dikke neopreen 230V, kabel lopen de biedingen op de oude koelkast binnen. Wanneer de biedprijs mijn uiterste prijs heeft bereikt neem ik contact op met de bieder. Het blijkt iemand te zijn die ik ken van vroeger en met € 75,- in de knip zwaai ik goede reis terwijl ze om de hoek verdwijnen. De nieuwe koelkast kost ons nu nog maar € 110,-!

Zodra de enorme 230 Ah Varta accu, het blok weegt ruim 60 kilogram, is gearriveerd kan de installatie worden getest. En dat valt op het eerste oog nog al tegen! Met zomerse temperaturen die overdag oplopen tot wel 30 graden Celsius moet de koelkast er meteen flink aan trekken. Een digitale meter die opneemt hoeveel KwH de koelkast verbruikt moet opheldering brengen hoelang de accu stroom kan leveren voordat hij op een peil komt dat de accu beschadigt. Volgens mijn berekeningen kan de accu bij deze hoge temperaturen ruim twee dagen stroom leveren, inclusief de opbrengst van het 150 Wp zonnepaneel èn zonder te rijden, voordat ik de accu moet afkoppelen of via netstroom weer opladen.
Dat zou net kunnen, maar het wordt wel krap. We proberen namelijk altijd twee nachten vrij te staan en de volgende nacht een camping te bezoeken om heerlijk te douchen, water bij te vullen en de was te doen. Er is nog ruimte om met verschillende variabelen te spelen dus heb ik er alle vertrouwen in dat het wel goed komt en dat de opstelling van deze koelkast in combinatie met de 230 Ah accu zal werken.
Helaas kunnen we niet gelijk weer op pad. Er komen verschillende problemen op ons pad die ik eerst moet oplossen en afwerken voordat we met een gerust hart op pad kunnen. De geplande vertrekdatum voor ons volgende avontuur, 4 oktober, komt sneller dichterbij en veel problemen zijn nog niet opgelost. Het wordt zelfs nog erger! Tijdens de laatste kleine onderhoudsbeurt in oktober wordt een lekkende brandstofpomp ontdekt. Met lood in mijn schoenen bied ik de oude dame aan voor reparatie. Gelukkig weet “Autobedrijf de Bruyn in Zaltbommel” wel raad met mijn probleem en twee dagen later kan ik de oude dame weer ophalen. De eigenaar zelf heeft de problemen opgelost en de 26 jaar oude diesel loopt weer als een naaimachine.
Hoewel we weten dat het vertrek steeds dichterbij komt lijken de dagen en weken ook steeds langer te duren. Tot het moment dat ik de datum definitief vast stel. Op woensdag 2 november gaan we ècht weer op pad! Ik zoek geen reden meer om thuis te blijven, ik zoek een reden om te vertrekken. We hebben een maand kostbare tijd verloren en het is tijd om op pad te gaan. Vanaf woensdag of donderdag zijn onze avonturen weer op onze weblog te lezen!
Copyright/Disclaimer