maandag 14 april 2014

Nederland: Een stille drukte

Zaltbommel

Het is alweer erg lang geleden dat ik een stukje over onze bezigheden in Nederland heb geschreven voor mijn weblog. Het is zeker niet het geval dat we niets of weinig doen. doen. Nee, sterker nog! We hebben het barstens druk.
Na onze terugkomst in Nederland lag er een stapel administratie en ander schriftelijk werk op me te wachten dat veel tijd, energie en denkcapaciteit in beslag nam. Belangrijk werk ook waar ik echt al mijn aandacht aan moest besteden.
Lyka is ondertussen alweer begonnen met school en thuis werken we samen aan de voorbereiding voor het volgende examen voor de wet inburgering, de Kennis van de Nederlandse Samenleving. Met elke les die we doornemen begin ik meer te twijfelen aan het nut van deze wet! Nederlands spreken oké, maar wat heeft de Domtoren of de duinen bij Noordwijk voor waarde voor een jonge immigrant uit de Filippijnen die zich liever bezig houd met Zalando?

Tussen deze belangrijke zaken door heb ik geklust aan de camper. Grote klussen en kleine klussen waarvan die laatste zeker niet onbelangrijker waren. In die kleine klusjes zat vaak veel denkwerk. Onderzoek op het internet met als gevolg veel lezen, concluderen, plannen, evalueren, opnieuw concluderen en dan weer van vooraf aan beginnen omdat bleek dat ik van het begin af aan op de verkeerde weg was.
Nu we hoogstwaarschijnlijk met de camper komende winter op pad gaan heb ik een lijst gemaakt van zaken die we ècht niet kunnen missen. De kachel is vanzelfsprekend en die is op dit moment niet helemaal in orde. Na lang wikken en wegen laat ik de oude kachel weer opnieuw aankleden met onderdelen die 50 mbar ondersteunen. In onze oude camper is dat namelijk de werkdruk terwijl er nu haast alleen nog apparaten en onderdelen worden verkocht voor de lagere werkdruk van 30 mbar.
Een ander kritisch punt is de elektriciteit voorziening. We willen graag wat meer vrij gaan staan. Zo maar langs een rivier, een bosrand of op de parkeerplaats van een supermarkt. Voor zover ik het heb kunnen bekijken zal de 77 Ah accu te licht zijn en zal ik deze zomer een grotere, 180 Ah, accu inbouwen. De plaats is al bedacht en ook het aanleggen van de nieuwe kabels zal geen probleem moeten opleveren.
De modieuze zonnepanelen voor op het dak van de camper zijn wel een meer gecompliceerde stof dan ik had verwacht. Het hele systeem behoort op elkaar afgestemd te zijn zodat je later niet al teveel meer hoeft te veranderen of aan te passen met stevige kosten als gevolg. Voor minder dan € 600,- zou ik een zonnepaneel installatie, inclusief de 180 Ah accu, moeten kunnen inbouwen. Die zou dan voldoende elektriciteit moeten leveren voor drie dagen onder donkere winterse omstandigheden.
Europa is 1! Hoe vaak horen we dat niet in het nieuws? Nu, op het gebied van flessengas zijn er haast meer verschillende systemen en gasflessen als landen. Met een 8 meter camper is dat geen probleem maar met kleine camper van 5,85 meter wel. Daarom heb ik gekozen voor een vaste gasfles waar ik LPG in kan tanken. LPG is haast overal in Europa te verkrijgen en in de landen waar het slechts mondjesmaat of helemaal niet te verkrijgen is komen we niet in de koude periode of gebruiken we de oude aansluiting voor de flessen die ik heb laten zitten.
Deze week staat de APK keuring op de agenda en dan hoop ik te weten waar we met de camper staan. Een kleine olielekkage moet worden verholpen, een grote beurt uitgevoerd en dan hoop ik dat hij helemaal klaar is voor onze eerste reis. Het weer is in ieder geval goed!
De nieuwe GPS Garmin Nuvi 2797LM wordt me steeds duidelijker en ook het uitzetten van routes op de computer gaat me steeds beter af. Ik heb al wel geleerd dat  te diep plannen ook niet leuk is. Het avontuurlijke is juist dat je met een camper kan gaan en staan waar je wil. Aan de andere kant wil je ook geen interessant museum of andere bezienswaardigheid zo maar voorbij rijden. Kortom, een overvloed aan mogelijkheden.
Copyright/Disclaimer