zaterdag 14 juni 2008

Indonesië, het zit er op

Surabaya, 14/06/2008

De laatste dagen in Malang waren rustig en kort. Lekker uitslapen en een beetje rondlummelen in een nieuw winkelcentrum en de stad. Voor mij kwam de rust iets te vroeg wat niet wegneemt dat ik er toch van heb genoten.
De laatste treinreis was meer dan twee uur vertraagd en zo werden de geplande uren van Surabaya doorgebracht op perron nummer drie van Malang. De iPod bewees goede diensten en met de muziek in de oren liep de klok langzaam vooruit.
Onderweg in de trein genoten we voor de laatste keer van de vulkanen en rijstterrassen langs de spoorlijn. Een attente medepassagier wees op een hoge dam en vertelde dat daarachter, het ondertussen wereldberoemde, de hete modder omhoog borrelde. Niemand weet wanneer het zal ophouden en of het überhaupt wel zal ophouden. Het kan in ieder geval niet worden gestopt. Het werd al donker toen we in Surabaya arriveerden, er was alleen nog tijd voor een pizza en daarna was het vroeg naar bed. Morgen om vijf uur op!
De vliegreis was goed en verliep zonder problemen. Na een heel lange dag arriveerden we op de plaats van bestemming. Het zat er weer op en deze reis was tot een goed einde gebracht.

Nu mijn vriend Tett weer naar Nederland is en ik rustig de reis nog een keer heb kunnen beleven en evalueren kom ik tot de volgende
conclusie:


Het land als bestemming:
Indonesië is een fantastisch land om naar toe te gaan. Ook al hebben wij alleen Oost Java, met een uitstapje naar Bali, gedaan denk ik dat we een goed beeld van Indonesië heb gekregen. Er is hier erg veel te zien op Java en je zal jezelf zeker niet vervelen als je voor vier weken komt.


Het openbaar vervoer:
Het openbaar vervoer is goed te doen maar hou wel rekening met hele lange reistijden. Soms ligt de gemiddelde snelheid rond de 30 km/u.


Het eten:
Is me wat tegengevallen. M.a.w., verder als wat gebakken rijst en de gebruikelijke Chinese gerechten zoals kip met cashewnoten en kip met zoet zuur. De Gado Gado en Saté die ik op verschillende plaatsen heb gegeten was wel heerlijk.


Het drinken van een biertje:
Een biertje is bijna overal te krijgen. Super en minimarkten verkopen het wel maar meestal niet gekoeld. Het kan in de supermarkt zelfs duurder zijn dan in het hotel of restaurant.


Het overnachten:
We hebben geslapen van **** hotels tot en met gaten en holen met een bed erin. De hotels zijn nog altijd zeer gunstig geprijsd. Ook in de duurdere prijsklasse is de prijs/kwaliteit verhouding zeer goed te noemen.


Wat kost het allemaal?
Indonesie is niet echt duur. We hebben voor € 22.- p.p.p.d., op basis van twee personen, rondgereisd. Een mix van dure en goedkope hotels, lokaal en soms bij een goed restaurant gegeten, een paar biertjes gedronken en veel gezien. Het kan goedkoper en als je weinig drinkt en afdaalt in het goedkopere segment van hotels dan kan je zelfs voor € 25,- per dag met twee personen door dit schitterende land reizen.

Kom ik hier nog wel eens terug?
100% zeker, het land heeft me in haar hart gesloten en ik heb de bewoners en de vulkanen in mijn hart gesloten. Natuurlijk zal het wel een jaar of twee duren voordat ik weer in Indonesië kom maar dat ik terug ga staat als een paal boven water.

Ik heb nu nog een dag of tien om me voor te bereiden op mijn volgende reis. De Lonely Planet zit nog nieuw in mijn rugzak en moet toch nog wel even worden ingekeken. De rugzak wordt schoongemaakt en ingepakt met alle voorraden aangevuld tot het uiterste. 24 juni is de vertrekdatum naar Macau vanwaar ik lopend het enorme China zal betreden. Natuurlijk probeer ik jullie weer zo goed mogelijk op de hoogte te houden van mijn avonturen. Tot over ruim een week!
Copyright/Disclaimer