woensdag 21 januari 2015

Nederland: Vijf en vijftig, wat een nare leeftijd!

Zaltbommel

Zodra ik op deze donkere en frisse ochtend in Zaltbommel mijn ogen open realiseer ik me meteen dat ik vandaag voor de buitenwereld en de wet 55 jaar ben geworden. En wat klinkt dat als een nare leeftijd! Vijf en vijftig jaar klinkt als oud! Ik voel me ècht niet slechter dan gisteren en eigenlijk ben ik voor mijn gevoel maar een dag ouder geworden. Voor de buitenwereld ben ik wel een heel jaar ouder geworden. Vijf en vijftig? Wat betekend dat eigenlijk vijf en vijftig?

  1. Vijf en vijftig betekend dat ik nog twaalf en misschien zelfs nog dertien òf veertien jaar moet wachten op mijn AOW.
  2. Vijf en vijftig betekend dat ik dichterbij aantrekkelijke kortingen voor ouderen kan komen.
  3. Vijf en vijftig betekend dat ik voorrang kan vragen om aan boord van een vliegtuig te gaan.
  4. Maar boven alles betekend vijf en vijftig dat ik me nu realiseer dat ik waarschijnlijk wel over de helft van mijn leven ben.
  5. Vijf en vijftig, en een doorgewinterde Azië ganger die nog wel enkele jaren met reizen door wil gaan.

Vijf en vijftig is eigenlijk toch gewoon maar een nummer?

Nummers drukken wat uit en zijn altijd relatief. Zo ken ik mensen die hier zonder probleem een patatje met een frikadel eten voor € 4,50 maar die een pizza voor Rp 69.000,- (Indonesische roepia) veel te duur vinden terwijl dat haast hetzelfde bedrag in Amerikaanse dollars is!
Net zoals eenentwintig dagen geleden, net voor het nieuwe jaar, maak ik sinds enkele jaren een lijstje met voornemens voor mijn komende levensjaar Niet alleen goede voornemens, soms zitten er volgens de gezondheid guru’s ook minder goede voornemens tussen. Maar wat maakt mij dat uit?
Het afgelopen jaar zijn er weer heel wat vrienden, kennissen en bekenden naar een betere wereld vertrokken. Vijf en vijftig is de leeftijd dat iedereen zich moet gaan realiseren dat het leven niet oneindig is! Hoewel we dit al weten vanaf onze geboorte proberen we het zo lang mogelijk te ontkennen en weg te stoppen tussen onze grootste angsten. Maar waarom zou je bang zijn voor de dood? Komt het door de Christelijke indoctrine van hemel en hel?

“Het klein orkest” schreef lang geleden de mooie zin: ‘Het leven is maar tijdelijk, en de dood is onvermijdelijk!’

En de meeste maar vechten tegen het onvermijdelijke! Een ongelijke strijd die je zeker gaat verliezen en die zo zeker is als de zon die vanavond weer in het westen ondergaat.
Daarom heb ik me voorgenomen om nog meer van het leven te gaan genieten!
Voor al die vrienden en kennissen die plotseling gezond gaan eten, stoppen met roken en het drinken van alcohol, op zondagochtenden als een bezeten door de koude en de regen door het stadspark rennen heb ik veel respect, maar weinig begrip. Gezond leven is vanzelfsprekend maar het is de overdaad die schaadt!
Vanavond drink ik er waarschijnlijk weer teveel. Rode wijn, vol met goede zuren en ijzer! We houden onszelf allemaal voor de gek maar ik probeer het met een glimlach en een knipoog.


Keep on biking
Copyright/Disclaimer