vrijdag 21 juni 2013

Nederland: Een nachtje op de boot

Rotterdam (ss Rotterdam (2037)

Het weekendje uit naar Rotterdam - waar we al zo lang naar hebben uitgekeken - begon helaas anders dan we ons hadden voorgesteld. Toen de wekker om precies zeven uur lawaai begon te maken kwam het water met bakken uit de hemel en liepen brede stralen regenwater langs de ramen naar beneden. Er was niet veel voor nodig om me te doen besluiten om nog maar een uurtje te blijven liggen.
Ook om acht uur was er precies hetzelfde ritueel als gevolg van de nog steeds neerdalende regen. Om negen uur was er ook nog geen verandering en ik werd nu echt bang dat ons leuke weekend met het regenwater door de afvoer in het riool zou verdwijnen.
De moderne techniek bracht echter beter nieuws! Een blik op buienradar.nl verried dat er droog weer achter de buiengordel in aantocht was. Gewoon een kwestie van wachten. Wachten, aangevuld met een beetje geluk, en dan zou het rond half twaalf droog zijn. Het leek er ook op dat het verder vandaag droog zou blijven.
We wisten op voorhand al dat we niet voor drie uur konden inchecken op de “ss Rotterdam”, dus dat viel nog wel mee maar de ochtend winkelen in Rotterdam voor Lyka was wel in het water gevallen.
Na een comfortabele treinreis, waar ik nog een prima gesprek had met iemand van NS consumentenzaken, gingen we het laatste stukje met de tram en de bus naar het oude, tot hotel omgebouwde, cruiseschip. Natuurlijk is de “ss Rotterdam” in 1959 als lijnschip op de route Rotterdam - New York begonnen!

Zelf ben ik er een paar jaar geleden al op geweest dus ik wist wat me te wachten stond. Lyka was in ieder geval heel erg onder de indruk van het enorme schip. Ze vroeg meteen of ik er wel zeker van was dat de boot niet zou wegvaren! We hebben daar samen hard om moeten lachen. Het was wel erg jammer dat ze het achterdek aan het volzetten waren met een podium en andere attributen voor het zakenfeest van morgen. Maar toch kon ik binnen wat leuke foto’s schieten om jullie zo toch nog een indruk van dit imposante monument te geven.

En dan op weg naar “Café Verschoor” voor de ontmoeting met mijn goede vriend Jan Verduijn. We waren er al vroeg maar ik heb geen moment getwijfeld of hij er wel zou zijn. Iedereen die te gast is bij Joke en Theo voelt zich meteen thuis. Het café ligt tegen Delfshaven aan in een oude buurt en is een typisch voorbeeld van een oudhollands donkerbruin café.

Zo zit ik met Jan een biertje in Pattaya te drinken en zo zitten we twee maanden later weer samen in Rotterdam. En als het eenmaal gezellig is vliegt de avond natuurlijk om. Lyka geniet van de kapucijners met gebakken spekjes terwijl ik me de biertjes goed laat smaken. Het is een oefening voor morgen wanneer veel Thailandgangers samenkomen voor een gezellige middag.
Het wordt nog gezelliger wanneer Lyka een berichtje krijgt van Henk dat hij straks een biertje gaat drinken in “Café Norge”, natuurlijk doen we dat.
Jan kijkt me verbaasd aan en vraagt nog eens:‘Café Norge?’
‘Ja, café Norge, een vriend van mij wacht daar!’
‘Doe ze daar maar de groeten van me! Wat zeg ik? Ik ga mee! ‘Theo, bel even een taxi?’
En zo zitten we een half uur later met zijn drieën in de taxi (Taxi John 0627477633 voor Rotterdam) op weg naar “Café Norge” op Katendrecht.

En ook daar is het prima vertoeven! Wanneer ik uit het raam kijk zie ik de "ss Rotterdam" liggen dus ver hoeven we niet meer te lopen. Het wordt toch nog later dan we hadden gepland maar ondanks de valse start kunnen we terugkijken op een geslaagde eerste dag in Rotterdam.
Copyright/Disclaimer