vrijdag 4 mei 2012

Nederland: Een fiets voor mijn meisje


Zaltbommel

Zo houdt het slechte weer ons dagen achter elkaar binnen en zo zitten we voor de tweede dag op rij in de trein. Wel wat later dan gisteren want de klus voor vandaag is niet zo erg ingewikkeld. Twee maanden geleden heb ik namelijk een fiets besteld bij Bikegigant.nl. Helaas voor de plaatselijke middenstand heb ik voor een fiets uit Apeldoorn gekozen omdat het netto verschil in prijs ongeveer een dagloon is. En tegen zo’n aanbod kan je natuurlijk geen nee zeggen.
Omdat ik gehoopt had dat het goed weer in Nederland was had ik gepland om de fiets op elf of twaalf april op te gaan halen. Het slechte weer gooide roet in het eten en ook de maat van mijn eigen Gazelle was te groot voor Lyka. Gelukkig was het omzetten van de bestelling naar een kleiner damesmodel geen probleem. Goed weer zit er toch voorlopig toch niet in, dus gingen we vandaag op pad om de fiets op te halen.
Een koffie in de dubbeldekker trein van Prorail of Railion, of hoe ze vandaag de dag ook mogen heten, en een nieuwsgierige Lyka op de bank tegenover me.
Het is ook erg koud in Apeldoorn en de muts gaat op! Het is niet al te ver en ondanks de omleiding zijn we al snel bij Bikegigant.nl. Een niet al te groot bedrijf maar de prijs is niet te overtreffen en daar win je klanten mee. Terwijl Lyka een proefritje maakt verontschuldig ik me voor de foutieve bestelling en bedank ze voor het omzetten van de bestelling.
We rekenen af en gaan snel weer op pad naar het station van Apeldoorn. Lyka achterop en we moeten er samen wel vreemd hebben uitgezien op de voor mij veel te kleine fiets.
Wegens een ongeval op de lijn Zwolle-Amersfoort moet al het treinverkeer langs Apeldoorn en het is veel drukker in de trein dan normaal. We houden de fiets goed in de gaten zodat er geen schade aan het lakwerk komt. In Amersfoort moeten we overstappen en volgens een conducteur kunnen we beter de sprinter nemen omdat deze twee minuten eerder aankomt in Utrecht dan de Inter-City.
Net voor de aankomst in Utrecht zie ik op mijn iPhone dat we acht minuten hebben om de sprinter richting Breda te halen. Dus dat wordt haasten! De andere treinpassagiers zijn voor ons te langzaam en de seconden tikken snel weg. Er is minder dan een minuut over wanneer ik beslis om op de fiets te springen en het laatste stukje over het lege perron te fietsen. Ik weet niet of dat wel mag maar ik vermoedt dat het tegen de regels is.
We staan nog naast de fiets in de trein wanneer de deuren zich sluiten en de trein met een schok in beweging komt. De dag is weer geslaagd en we hebben de fiets in huis. En nu maar hopen dat het weer snel beter wordt zodat we kunnen gaan fietsen.
Copyright/Disclaimer