donderdag 16 juli 2020

België: Weerzien met een oude reisgenoot

Eindelijk ontbijt

Hooglede (Langs de weg), donderdag 16 juli 2020

De regen valt op deze donderdag ochtend als een zachte ruis op het dak. Het is de beloofde regen op deze eerste dag van het doucheschema. Na drie dagen is het tijd om het gemalen water op te zoeken en mijn lichaam eens fatsoenlijk te reinigen. Ik zou het gemakkelijk met een washandje kunnen doen, de edele delen en oksels, maar het uitzicht naar een minuut of tien onder het stromende water maakt het opstaan op deze donkere en regenachtige dag een stuk gemakkelijker.
Buiten is het grijs en het donkere weer van gisterenmiddag heeft ervoor gezorgd dat de huishoudaccu leger is dan dat goed voor haar is. Niet genoeg zon resulteert in te weinig energie in de huishoudaccu. Gelukkig staat deze accu er alweer vier jaar en is volledig afgeschreven. Mocht ik besluiten een nieuwe te plaatsen voor onze winterreis dan zal dat alleen maar een betaalbare verbetering zijn.
Het laden van e accu zal vandaag geen probleem zijn omdat we ruim zeventig kilometer voor de wielen hebben. Rustig rijden en dan zal de dynamo van de motor een flinke hoeveelheid elektriciteit naar de accu sturen. Het blijft grijs vandaag dus het zal ook nodig zijn. Misschien kunnen we stroom bij mijn vriend gebruiken maar ik verwacht het niet. Ik weet ook niet of we wel de juiste kabels bij ons hebben.
Zodra Lyka beneden is gaan we rijden. Een kilometer of vijfentwintig naar de Lidl in Deinze met een mooie ruime parkeerplaats aan de achterkant waar we rustig de ochtend kunnen doorbrengen. Dit is de eerste rustdag die ik heb voorgenomen wanneer ik achterop raak met het schrijven van onze belevenissen onderweg. 
Eindelijk ontbijt
Direct na aankomst ga ik stokbrood kopen want het is vandaag toch alweer aardig laat voor het ontbijt. Na vier dagen zijn we nog steeds bezig met het opeten van de etenswaren die we van huis hebben meegebracht. Veel van het broodbeleg is al het “het laatste stukje”, zoals de paté en de komijnekaas.
Tot diep in de middag hou ik me bezig met verwerken, bewerken, schrijven, controleren, verbeteren, plannen, downloaden van wandelingen en koffie drinken. De tijd vliegt om en het is al snel tijd om richting onze vrienden te gaan. 
Plaatsje voor de nacht
Ik heb het nieuwe adres in de navigatie geprogrammeerd en zonder enig probleem rijden recht op hun huis aan. We worden met open armen ontvangen en het is goed om Kris en Jess weer na enkele jaren te zien. Hun zoon is enorm gegroeid en onderstreept weer eens hoe snel de tijd aan je voorbij gaat.
Het is een heerlijk samenzijn met een gezellige avond omrand met een heerlijke maaltijd van een Thaise Massaman kerrie met Indiase broodjes, in de vorm van een pannenkoek, erbij. Oude verhalen en dromen voor de toekomst trekken in onze gesprekken voorbij. Het is fijn om oude vrienden weer te zien.
We spreken af om het deze keer niet meer zo lang te laten duren voordat we elkaar weer ontmoeten. Hoewel het nog niet zo heel erg laat is respecteren we elkaars privacy en gaan al op een redelijke tijd richting de camper. Natuurlijk kunnen we in de gastenkamer slapen maar wij hebben toch de voorkeur voor de camper.
Bij elke (vracht)auto die passeert schud de camper als een bootje in een storm. Het maakt ons niets uit. Wij houden van “de Oude Dame” en dromen van vele nachten boven de cabine. Morgen wordt het weer beter weer en hebben we een mooie wandeling op het oog.
Copyright/Disclaimer