woensdag 15 juli 2020

België: Een wereld van verschil

2020-07-15_103752headblogw

Wetteren (naast Racing Wetteren), woensdag 15 juli 2020

Wat er ’s nachts allemaal door het hoofd van een mens raast, en wat hij dan na enkele minuten ook weer is vergeten, roept meer vragen op dan dat er antwoorden komen. Mijn dromen van de afgelopen nacht kunnen niet op hun plaats worden gezet, gezichten uit een ver verleden en gezichten die ik volgens mij nog nooit heb gezien wisselen elkaar af. Ik schud maar met mijn hoofd en neem mijn medicijnen. Achter de gordijnen schijnt een vroeg ochtendzonnetje tegen de spiegelgevel van het ziekenhuis van Wetteren dat op haar beurt de zonnestralen weer richting onze camper strooit. Het weer is vandaag “een wereld van verschil” met gisteren. 
Corona boodschap van de burgemeester
Omdat we voor de wandeling ons niet meer verplaatsen ben ik om tien over zeven al onderweg naar “bakker Buckley”. Een boodschap van de burgemeester van Wetteren benadrukt nog maar eens hoe serieus het Covid-19 virus is, en hoe serieus er in België mee word omgegaan. Eigenwijs als ik ben zet ik er nog steeds vraagtekens bij. Op dit moment horen we alleen maar hoeveel besmettingen er zijn geregistreerd maar het aantal doden en IC-opnames zijn in een wolk van “Overheidsmist” verdwenen. Of zijn alle zwakkere in de samenleving al verdwenen? Met een vers stokbrood onder mijn arm slenter ik weer terug naar de camper met de verwarmende zon recht op mijn gezicht.
NPO-radio2 vult de leefruimte met nieuws en muziek terwijl ik het kokende water op de gemalen koffie giet. Nog niet zo lang geleden stond ik hier met een kleine goedkope mocca-maker van de Xenos gevuld met een koffiepad aan het gasfornuis. Dat is gelukkig veranderd nu Lyka ook koffie drinkt. Gewoon water koken en op de gemalen koffie in het filter schenken. Gemakkelijker kan het niet en gemak, zonder elektriciteit, is het belangrijkst in een camper. Des te simpeler des te beter.   
Roerei met gerookte zalmLangs de ScheldeLangs de Schelde
Na het ontbijt van roereieren met gerookte zalm pakken we de rugzak in en beginnen we aan de wandeling voor vandaag. Het is een rondje tussen Wetteren en Schellebelle aan beide zijden van de Schelde, de afstand is mij niet helemaal duidelijk maar het is een stevige wandeling van meer dan tien kilometer.  
Begraafplaats oud kloosterBegraafplaats oud klooster
Direct aan het jaagpad treffen we de oude begraafplaats aan van een klooster dat hier in een tijdje gelden is opgeheven, de begraafplaats is gebleven. Het blijft goed onderhouden maar ik vind het nog steeds een vreemd idee dat ze hier liggen te wachten op de herrijzenis.
Ons pad vervolgd zich naar een moderne stalen brug die als een nek van een witte zwaan omhoog steekt. Het vreemde is dat de brug aansluit op een heuvel waar een moderne betonnen trap toegang tot geeft. Bovenaan de trap kunnen we rechtsaf naar de brug maar links van ons ligt ook op de top van de heuvel de “Sint-Gertrudis Kerk van Wetteren”. 
Sint-Gertrudis Kerk van Wetteren
We denken er niet lang over na! Even later doen we de verplichte mondkapjes voor en stappen de duisternis en koelte van het gebedshuis binnen. Het is een grote kerk maar tegelijk ook geen oud monument. Ik weet niet genoeg van religieuze kunst om te zien of de verschillende kunstwerken en attributen in de kerk oud zijn maar enkele zaken zijn toch wel de moeite waard.        
Sint-Gertrudis Kerk van WetterenSint-Gertrudis Kerk van WetterenGesneden uit eikenhoutSint-Gertrudis Kerk van WetterenSint-Gertrudis Kerk van WetterenGesneden uit eikenhoutNaar de "De lijkwade van Turijn"?Jezus aan het kruis
Het eikenhouten snijwerk van de preekstoel en een schilderij dat me doet denken aan “De lijkwade van Turijn” steken er bovenuit. Eenmaal buiten zijn we gelukkig weer verlost van die benauwde stukjes katoenen stof voor onze monden. We kunnen alleen maar hopen dat dit Covid-19 gedoe zeer snel voorbij is. Want leven met een monddoekje is voor mij maar een half leven! 
Langs de Schelde
Binnen tien minuten zijn we buiten de stad en lopen over het jaagpad langs de Schelde. Het is heerlijk weer! Net fris genoeg om met een fleece aan te wandelen. Na enkele kilometers worden we van het jaagpad afgeleid en lopen langs een oude dichtgeslibde stroom van de Schelde. Zodra we pauzeren om een mandarijn en een banaan te eten merken we dat de temperatuur toch wel flink is opgelopen. Op de dijk over het jaagpad lopen we in de wind en nu in de luwte.  
Lyka met koeienVelden met klaver
Groene velden belegd met klaver op de vruchtbare kleigronden. Friese bonte koeien op het Vlaamse gras. Het is een heerlijke verfrissende, voor het lichaam en de geest, wandeling.   
Naar de overkantNaar de overkantNaar de overkant
Bij Schellebelle slaat de angst me op het hart! Een geprint A4'tje aan het hek dat naar de loopplank naar het ponton leid laat weten dat het voetveer alleen voor bewoners en woon- werkverkeer gebruikt mag worden. En dan ook nog met een verplicht mondkapje! We doen maar net of onze neus bloed en gelukkig maakt de kapitein van de veerboot er geen enkel probleem van.
De laatste drie kilometer gaan over zandpaden dwars door het agrarische gebied. Niet al te spectaculair maar toch nog altijd beter dan langs de provinciale weg die we goed kunnen horen maar niet kunnen zien. Na ruim drie uur staan we weer naast de camper en kunnen we gaan genieten van onze verdiende rust. 
Wetteren - Wandelen langs tuinen en duinen

Al jaren kijk ik rond voor een nieuwe handheld van Garmin. De prijzen zijn flink naar beneden gegaan en de oorzaak daarvoor zijn waarschijnlijk de aanpassingen aan de mobiele telefoons en de steeds beter wordende apps voor de telefoon. De afgelopen wandeling heb ik getest met een voor mij nieuwe app genaamd “ViewRanger”. Een complete uitleg van mijn handelingen, voordat er een foto op “Travels and Troubles” kan worden geplaatst, zou te ver gaan dus houd ik het er maar bij dat de eerste indrukken heel positief zijn. De werkstroom op mijn MacBook verloopt soepel en gevoelsmatig ben ik ook niet tegen problemen aangelopen.  
Bitterballen in de ovenLunch van bitterballen
Terwijl ik de foto’s van onze wandeling verwerk staat er nog een ander experiment op het gas! Bitterballen voor de Airfryer. Een bitterballetje in de camper zonder een frituurpan of airfryer? Gewoon op het gas is natuurlijk een hele vooruitgang, zeker in de camper. Vier bitterballen op een broodje met mosterd heet natuurlijk ook gewoon een broodje kroket!
Na de verwerking van de foto’s en een eerste ruwe vorm van mijn verhaal voor vandaag neem ik even rust en geniet van de eenvoudige lunch. Dat is ook het leven in een camper. Een eenvoudig leven waarbij je geniet van de gewone dingen van het leven zonder enige verspilling. 
Kimchi varkensvlees
De rest van de middag brengen we ontspannen in alle rust door totdat het avondeten op tafel komt. In kimchi gestoofd varkensvlees met sperzieboontjes en rijst. En wat is dat lekker. Een chocolade toetje als dessert en dan nog een kopje koffie om het af te maken.
Vier afleveringen van “Queen of the South” verder klim ik de trap op naar boven. Morgen hebben we een relatief rustige dag. Vijfenzeventig kilometer rijden en een ontmoeting met een van mijn eerste reisgenoten.
Copyright/Disclaimer