vrijdag 4 januari 2013

Thailand: Acclimatiseren

Bangkok (93 Building (210)

Na al die biertjes van gisteren heb ik als een os geslapen, dat kon ook niet anders natuurlijk. De eerste nacht heeft ook gelijk de gebreken van de nieuwe kamer aan het licht gebracht. 93 Building ligt aan een drukke doorgaande straat. Bangkok komt al vroeg tot leven en dat brengt nogal wat mechanisch geluid met zich mee. Auto’s, brommers en meer gemotoriseerd verkeer komt al vroeg op gang en maakt je wakker. Leuk voor volgende week wanneer we vroeg op moeten, maar in het weekend zal het allemaal wat minder zijn.
Een bakkie koffie op de kamer en we komen pas laat op gang om de eerste inkopen te gaan doen. Het hoognodigste is op een lijstje geschreven en zo gaan we naar de “Tesco Lotus” om te lunchen en te shoppen. De eerste lunch in het foodcourt van de supermarkt wordt gekenmerkt door haast. Mijn bloedsuiker is bijna onder nul wanneer we roltrap in de supermarkt op gaan. Ik koop snel een betaalpas - waar ik 1000 baht op parkeer - en bij de eerste de beste counter is het raak. Rijst met taugé en Thaise varkenskerrie. Lyka neemt wat meer de tijd en komt even later terug met een visje, groente en rijst op haar bord. Mijn bord is dan al half leeg want ik trek krom van de honger.
Het is even wennen in het onbekende doolhof van stellage’s in de enorme supermarkt annex warenhuis. Hier wordt alles verkocht van haring in tomatensaus tot breedbeeld kleuren tv’s. Thaise “One stop shopping” op zijn best! Zodra de lijst afgewerkt is - en de winkelwagen vol - gaan we terug naar de kamer om te wennen aan het niets doen. Lyka grijpt de lijst met tegenstellingen en leest mijn verhaal van gisteren hard op voor. Ze begrijpt geen woord van wat ze zegt maar ze spreekt het wel goed uit. En daar gaat het in eerste instantie om. De goede resultaten hebben een positieve uitwerking op haar. Ze is een en al lach en begint steeds minder te twijfelen aan een slecht resultaat op het examen.
Het boek van Pieter Aspe - Het vierkant van de wraak - op de Kobo-ereader zorgt voor de ontspanning in de middag. Afgewisseld met de verhalen voor “Travels and Troubles”. Er liggen nog genoeg verhalen van Zuid-Korea en Maleisië op me te wachten en met een kop koffie kom in in de schaduw op het kleine balkon de middag wel door.
De Alleen voor het avondeten verlaten we nog onze kamer. Het mag dan wel vrijdag zijn maar wanneer je onderweg bent is het een dag als alle andere dagen. Gisteren heb ik voor twee dagen van de god Bacchus gehad. Dat was voor mij voldoende, een pauze is wel op zijn plaats. Rondom onze nieuwe verblijfplaats is het opvallend rustig. Een klein kaal lichtpuntje werpt hier en daar een strook warm licht op straat. Maar voor het merendeel is het donker. Dichtbij Sukhomvit zijn er veel mobiele afhaal karretjes. Driedubbel dik staan de forensen te wachten totdat ze aan de beurt zijn om hun avondeten te bestellen waarna ze zich naar huis snellen. De plaatsen om een hapje te eten en een biertje te drinken zijn schaars.
Als we er eindelijk een gevonden hebben is het menu erg kort! Pad Thai, een Thaise variant op de gebakken noedels. Deze keer zijn het rijstnoedels wel te verstaan. Het smaakt mij prima maar Lyka wat minder. Terwijl de zwaar opgemaakte vrouw de noedels staat te bakken snel ik naar de “Family Mart” om de hoek om een cola en een bier Leo te halen. Een biertje bij het eten kan zeker geen kwaad en bij een pittige maaltijd smaakt een biertje nog altijd het best.
Lyka is nu verwend met het eten. Zodra het bordje verschijnt kijkt ze naar mij met een blik van: ‘Is dit het?’
Pad Thai is een uniek gerecht uit de Thaise keuken dat je nergens anders in Azië tegenkomt. Persoonlijk vindt de flinke schep pinda’s en de gedroogde garnalen er in hemels. Maar voor nieuwkomers is het altijd even wennen aan de kleverige kluwen rijstnoedels. Hapje voor hapje dwaalt Lyka door de smaken van het voor haar nieuwe gerecht. Ze zal de komende twee maanden nog veel nieuwe gerechten leren kennen!
‘Als we alleen maar Thais eten verlies ik gemakkelijk vijf kilo!’, lacht ze hardop terwijl de kokkin vreemd onze kant opkijkt.
Dat was het dan over onze eerste hele dag in Bangkok. Nu nog een bakkie koffie en wat tv kijken. Wat we morgen gaan doen is nog niet bekend.
Copyright/Disclaimer