maandag 6 februari 2023

Thailand: Een boottocht

Electriche veerboten aan de kade
Bangkok (The Seven Luck) 602), maandag 6 februari 2023

Onze laatste dag in Bangkok is een verlenging van de rustdag van gisteren. We gaan wel op pad, we gaan een aanzienlijke afstand afleggen maar het is vandaag hoofdzakelijk op onze konten zitten!
Voor de laatste keer dit bezoek aan Bangkok lopen we langs de klong richting de rivier. Ik pas ervoor om nog een keer over Khao San Road te lopen want daar wil ik niets meer mee te maken hebben. Wat ik vanochtend, op weg om bij de 7-11 koffie te halen, heb gezien zal toch niet de toekomst van Bangkok/Thailand worden? Vanuit een krakkemikkige oude gesloten pick-up truck werden er zakken cannabis zo groot als hoofdkussens verkocht. Mijn onverwachte verschijning werd niet op prijs gesteld door de kopers en verkopers. De blikken in de ogen van de betrokkenen vertelden me genoeg. Thailand had al een drugsprobleem met Crystal Meth maar de regering heeft er nu een legaal probleem naast gecreëerd.
Volkswagen Transporter T1 Voordat we bij de rivier aankomen zie ik nog een schitterende Volkswagen Transporter T1 op de parkeerplaats van de tempel. Heel af en toe kom je in Thailand een bijzonder voertuig tegen. Voordat we aan boord gaan kopen we twee flessen water want het zal een lange rit en zit worden.
Op de veerboot Over de boottocht valt er natuurlijk weinig te vertellen. Bangkok glijd links en rechts aan je voorbij. Je absorbeert onbewust de beelden op het water en van de oevers. Je slaat ze op om ze later te kunnen herleven. Alleen de echte vreemde en opvallende gebouwen en gebeurtenissen zijn het vermelden waard en worden gefotografeerd.
Electriche veerboten aan de kade Zoals deze elektrische veerboten die niet voldoen aan de eisen en verwachtingen. Zij liggen nu ongebruikt aan de kade in afwachting van een renovatie of de verkoop. Er zullen maar weinig onbenullen nog in trappen om deze rotzooi te kopen. Misschien een corrupte minister van een bevriend land die bereid kan worden gevonden om zijn eigen zakken te vullen?
UitstappenVissen voeren Aan het einde van de eerste etappe in Nonthaburi moeten we overstappen op een boot die terug vaart in de richting waaruit we zijn gekomen. Met verbazing kijken we hoe een jonge grote gekleurde cassave ballen voert aan de vissen in de rivier. Dit alles om het kwaad met bijgeloof te bezweren. De vissen weten dat ze hier regelmatig worden gevoerd. Over slimme dieren gesproken.
Nadat ik de foto’s heb bekeken stuit ik op de eerste tekortkoming van de camera in de iPhone 13 Pro Max. Namelijk, het ontbreken van een polarisatie/UV filter. Er is op de foto geen enkele vis te zien!
Het Thaise ParlementHet Thaise ParlementHet Thaise Parlement We stappen op de volgende boot voor de langste etappe! We varen van Nonthaburi naar Wat Rajsingkorn. Onderweg veel van hetzelfde maar ook veel nieuws vanaf de halte Phra Athit. We zien voor de tweede keer het parlementsgebouw voorbij komen en zoals in elke dictatuur doet de sterke leider zichzelf en zijn vrienden niets tekort.
Toeristenboot De door toeristen gecharterde boten passeren ons onafgebroken links en rechts. Zij kijken ons net zo verbaasd aan als wij hun. Wij reizen samen een kleine vier uur op de rivier voor drie euro. Daar kun je geen longtailboat voor huren!
Langs de rivier Ook in Bangkok is er nog enige koloniale architectuur bewaard gebleven. Dit ondanks dat Thailand officieel nooit gekoloniseerd of bezet is geweest. Officieus is het een heel andere geschiedenis. Maar ja, gezichtsverlies, daar houden de Thai nu eenmaal niet van.
Iconisch
Bij Silom aangekomen zien we de “King Power Mahanakhon” toren. Met haar 314 meter is het een van de hoogste gebouwen van Thailand. Het is zeker een van de meest iconische torens in Bangkok die dagelijks duizenden bezoekers aantrekt.
Bus 47 Voor ons zit de dag er bijna op en als toetje mogen we nog een keer met een oeroude dieselbus 47 naar ons hotel meerijden. (Ik gebruik de foto van een andere buslijn op dezelfde locatie) Voor 9 baht per persoon (€ 0,35) staan we bijna weer voor de deur van ons hotel.
Zonsondergang Bangkok Met een koud biertje binnen handbereik kijk ik op deze laatste avond in Bangkok door het raam van onze kamer uit over de stad. Het lijkt alsof ik afscheidsgroet als dank krijg. Een mooie zonsondergang precies boven de tempel op de heuvel. Ik proost nog een keer met mijn bierfles naar de hemel op mijn vrienden die niet meer onder ons zijn.
Wat Ratchanatdaram Worawihan (Loha Prasat) We waren het vanochtend al snel eens waar we zouden gaan eten op onze laatste avond in Bangkok. Vanaf morgen is het rijst, mie en kerrie, dus vanavond voor de laatste keer Shoarma met frieten van het Shoshanna Restaurant. Ook hier de tempel prachtig verlicht en een mooi afscheid van Bangkok.
Shoshanna RestaurantShoshanna Shoarma De maaltijd is zoals verwacht van uitstekende kwaliteit en nu is ons bezoek aan Bangkok, en ook aan Thailand echt ten einde. We gaan morgen op weg naar een nieuw land, met een andere cultuur, andere religie en een totaal andere keuken! We kijken er echt naar uit want verandering van spijs doet eten!
Mooi tasje
Nog een foto van Lyka’s aanwinst, een tas met een olifant, en dan echt naar het hotel.
In bus 47 En wat denken jullie? Precies op dat moment stopt bus 47 naast ons en wij stappen zonder te overleggen meteen in. Een mooier einde van deze dag en deze reis hadden we ons niet kunnen wensen!