woensdag 5 mei 2010

Nederland, het verre oosten lonkt

Zaltbommel

De rugzak is gepakt en ik ben klaar om er morgen weer op uit te gaan. Ik heb er echt zin in om samen met mijn oude vriend op stap te gaan. Ik ben nu ook veel meer uitgerust dan ik me voor lange tijd kan herinneren. Na een paar dagen in Thailand gaan Tettje en ik verder naar Taiwan. Een onbekende bestemming waar we waarschijnlijk niet zo heel veel toeristen zullen tegen komen.
Ik heb voor deze reis heel weinig voorbereidingen getroffen. Ik heb weinig gelezen maar een korte blik op de kaart van Taiwan is genoeg. Het is namelijk een eiland en dan ga ik van naturen met de klok mee rond. We landen in Taipei en daarmee is deze wereldstad dan ook meteen de eerste bestemming. Taipei bekend om “Taipei 101” want dat was jarenlang het hoogste gebouw van de wereld. Ook zijn er in de stad genoeg bezienswaardigheden en ook aan de monding van de Danshui rivier liggen enkele interessante plaatsen.

Dan brengt de eerste treinreis ons naar Hualien van waaruit we de Taroko Gorge gaan ontdekken. Het wordt lopen en lopen. Hoeveel kilometers weet ik niet maar de herinneringen aan Nepal zullen wel weer boven komen. We rusten een dagje uit en dan lonkt het onbekende.

Na een kort verblijf in Chihshang gaan we via de mooie Highway 20 over de verder naar Kaohsiung.


Kaohsiung is de tweede wereldstad die we bezoeken. Hier is natuurlijk heel veel te zien en te doen. Het is ook één van de oudste plaatsen op Taiwan. Als we de parel van het zuiden verlaten zijn we al over de helft en gaan weer richting het noorden.


De eerste stop is Tainan met zijn Nederlandse historie. Fort Zeelandia stamt uit de 17e eeuw en daar moeten we ons natuurlijk even laten zien.

Natuur en de trein! Een perfecte combinatie en die vinden op de de bergrug die van noord naar zuid over het eiland loopt. Het Alisan NP is ook bij de Taiwanese toeristen in populaire bestemming. We moeten dus zorgen dat we hier een paar doordeweekse dagen doorbrengen.


Tussen Alisan en Taipei liggen geen belangrijke plaatsen en wij gaan dan dus in het echte Taiwanese leven onderduiken. Onbekende plaatsen met onbekende mensen en de échte Taiwanese keuken. Dagtochtjes, slapen en vooral onbekende plaatsen bezoeken.


De laatste twee nachten zijn we dan weer in Taipei om nog wat te shoppen en waarschijnlijk oude bekenden te ontmoeten. Op papier ziet het er mooi uit, nu hopen dat het weer een beetje meewerkt.
Copyright/Disclaimer